Discussie: Dorpskern 50km/u
Los bericht bekijken
Oud 5 augustus 2010, 13:10   #1
kwantum
Parlementsvoorzitter

Standaard Dorpskern 50km/u

Eindelijk weet ik waarvoor het zwart op wit bord dorpskern dient: snelheidsovertredingen opschrijven!
Jullie hebben het allemaal wel al eens meegemaakt: op de gekste plaatsen plant de gemeente een dorpkernbord en je mag maar 50 km per uur rijden.
O wee als je net op dat moment moet opletten voor een voorrang van rechts, een of ande manoeuvre van een andere weggebruiker en je ziet dat bord niet.
Dan ga je naar de bakker, doet een wandelingteje in het park, een gezellige babbel met je vrienden, en kruipt weer de wagen in. Wie weet op dat moment nog of hij dan wel of niet in die dorpskern zit?
Soms rij je op een dubbelrijvlak in groene velden tewrijl je nog steeds in de 'dormpkern' zit.
Dorpskernborden zijn er gewoon om boetes te kunnen uitschrijven. Ik heb gediscussieerd met de politie, maar die kennen enkel als antwoord: 'Je had het bord maar moeten zien (en onthouden tot je weer een bord ziet dat je de dormpskern verlaat)'. Punt. Of dit waanzin is of niet trekken zij hun niets van aan.
In Humo schreef iemand dat ze beter via gekleurden lijnen zouden aangeven welke snelheid je kan rijden. Prima. Dat had ik ook al bedacht. Maar dat komt er nooit want dan houden er meer mensen zich aan de snelheid en kunnen er niet voldoende boetes uitgeschreven worden.
Trouwens, de politie flitst jou niet daar waar er winkels en voetgangers zijn, want daar houden de meesten zich netjes aan de snelheid en is er geen gevaar. Het is daar waar niemand (terecht) het nut ziet om maar 50 km te rijden dat ze u gaan flitsen.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden