Verschil tussen 30 en 50 kmh, wel aan constante snelheid.
"Veralgemenende grafiek" voor personenwagens.

In welke versnelling rijden de meeste auto´s-vrachtwagens-bussen 30 kmh ?
In welke versnelling rijden de meeste auto´s-vrachtwagens-bussen 50 kmh ?
Ik weet een ding bij 30 kmh rijdt men
minstens 1 versnelling lager als bij 50 kmh, het verschil in verbruik kan je zien in de grafiek.
Twee versnellingen lager geeft ca. 30/40% meerverbruik (naargelang 4e naar 2e/ 5e naar 3e) toch al bij constante snelheid, dit gaat zeker niet meer goed gemaakt kunnen worden door... ik zou niet weten welke rijstijl in het stadscentrum...
Natuurlijk is dat niet alles wat het verbruik, en zeker niet wat "het milieu", bepaald (
alle schadelijke uitlaatgassen).
Een constante snelheid is veruit optimaal en liefst niet te hoog (aerodynamisch en..) en best in de hoogst mogelijke versnelling, maar... de werkingsgraad en dus de efficiëntie van de "zuiverste" verbranding speelt de grootste rol, dit is wanneer de motor voldoende koppel afgeeft zodat de auto nog de hoogst mogelijke versnelling "kan trekken" bij bepaalde gereden snelheden. Stop en Go-verkeer door allerhande opstoppingen..., slecht afgestemde verkeerslichten, enz... komt er ook nog bij.
Aangezien dat het probleem milieu -in de stad- vooral (roet)fijnstof (PM) en Stifstofdioxides (NOx) -hoofdzakelijk uitgestoten- door dieselvoertuigen betreft, en Be 60 % aandeel aan dieselpersonenwagens heeft, is de rekening snel gemaakt.
(Turbo)diesels zijn vooral hoogst vervuilend betreft alle (andere) schaadstoffen (als CO²) bij ondertoerige rijwijze over korte afstanden (en/of bij koude motor) waar de turbo helemaal niet op druk is, en de werkingsgraad én zuivere verbranding ondermaats is.
Vrachtwagens (turbodiesel) op de snelweg zijn zelfs vervuilender bij 80 kmh als op 90 kmh op de snelweg (ondanks veel meer luchtweerstand), alhoewel ze dan (daardoor) wel tot 10 % minder verbruiken. De koppelkromme van die motoren in de hoogste versnelling is nu eenmaal optimaal op die 86-90 kmh afgestemd...
En dan rijden deze zware dieselmotoren nog in meestal optimale omstandigheden (optimale werkingstemperatuur betekend ook regelmatige en optimale schaadstofnaverbranding in eventuele roetfilters)
Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/p...0-studie03.pdf p 10
5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h. We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
...
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 �* 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 �* 3 % en een stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 �* 4 %.
|