Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2010, 15:22   #596
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Bij het lezen van uw bijdragen stel ik me op mijn beurt de volgende vraag:

Zou Robinus V een voorstander zijn van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief, of zou Robinus V van mening zijn dat een kiezer nog net slim genoeg is om naast de naam van een politicus een bolletje in te kleuren, maar net niet slim genoeg om een vraag met een simpel 'ja' of 'neen' te beantwoorden?
De kiezer is voor beide dingen slim genoeg. Ik zou voorstander zijn van directe democratie indien ik ervan overtuigd zou zijn dat het werkt. Met één ja-neevraag weet je volgens mij nog niet wat de kiezer exact wil. Om dat te weten moeten er honderden vragen gesteld worden per kwestie. Dat zal veel tijd vergen, meer tijd dan onderhandelingen door volksvertegenwoordigers, tenzij je mensen geen tijd wilt geven om over de vragen na te denken. Moeite zal het ook kosten voor alle mensen die inspraak willen hebben, wat er toe leidt dat veel mensen zullen afhaken en daarmee hun inspraak verliezen, simpelweg omdat ze ook nog andere dingen te doen hebben.

Op deze moment ben ik voorstander van representatieve democratie die zo dicht mogelijk bij directe democratie ligt. Ik ben niet echt een tegenstander van BROV. Ik ben er enkel nog niet uit of het al dan niet goed kan werken. BROV is een direct democratisch element dat samen met een representatieve democratie werkt. Een parlement moet zich dan aan het resultaat van zo'n vraag houden, maar nogmaals, ik zie niet in wat je uit één vraag kan uitmaken. Een programma aan de andere kant antwoordt op meerdere vragen tegelijkertijd en die programma's zie ik beperkt worden door BROV, terwijl die evenzeer democratisch verkozen zijn in het ideale geval dat ik nastreef.

Ik heb mijn twijfels over BROV en ik wil niets invoeren, terwijl ik eigenlijk niet goed weet of het al dan niet een verbetering is. Een afkeer heb ik er in ieder geval zeker niet van.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tracht jij maar eens te antwoorden op welk specifiek probleem een federale kieskring een oplossing zou bieden ?
Met één enkele kieskring voor het aanstellen van alle leden van alle parlementen wil ik simpelweg de mate van democratie verhogen. Meer zit daar niet achter en meer hoef je daar ook niet achter te zoeken.
Robinus V is offline