Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok
Ik maak er dus uit op dat in België, met zijn irrationele voorrang van rechts fetisch, en rekening houdend met de remvervuiling het weinig of niets uitmaakt of je nu 30 of 50 rijdt in de binnenstad op vlak van milieu. Als we dan kijken naar het aantal verkeersslachtoffers bij 30km/u en 50 km/u dan heeft de stad Brussel een juiste beslissing genomen.
|
Dat valt nog af te wachten...
Of enkel en alleen als xx%-voetgangers bij die 30 kmh-max geen vals veiligheidsgevoel gaan krijgen, en dus evenzo al hun zintuigen te gebruiken...

of even voorzichtig de auto´s voorrang geven -waar ze het hebben- alsof de auto´s 50 kmh en meer rijden.
Want 30 kmh betekent niet dat de meesten zich daaraan houden...
En als autobestuurders 30 kmh rijden wil dat niet zeggen dat autobestuurders beter opletten op kwetsbare weggebruikers... ik vrees met de alertheid het tegendeel... van beide zijden...
Enkele jaren geleden heb ik cijfers gezien waar 30 kmh amper draagvlak had, ik weet niet of het nu beter is. Lijkt van niet.
Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...n-zone-30.aspx
Chauffeurs zondigen massaal tegen snelheid in zone 30
15/01/'09 Belgische automobilisten hebben sinds 2003 hun gedrag op de weg niet verbeterd, noch wat betreft snelheid, noch wat betreft rijden onder invloed. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid.
Snelheid
Vijf jaar na de invoering van de zone 30, blijkt niet minder dan 96% van de automobilisten te snel te rijden.
|
Als voetgangers en fietsers
dit vooral goed in hun hoofd blijven prenten wordt het veiliger...