Los bericht bekijken
Oud 6 augustus 2010, 21:00   #680
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ah, maar d�*t heb ik niet ontkend.
Ik heb gezegd dat landen - 'institutionele omgevingen' is een beter woord - die economisch vrijer zijn, er minder kinderarbeid is dan in omgevingen waar het economisch minder vrij is. (Omdat economische vrijheid welvaart veroorzaakt, waardoor ouders hun kinderen naar school kunnen sturen.)

De vraag: is kinderarbeid per se slecht, gegeven de relevante alternatieven dat die kinderen hebben in de institutionele omgeving waar ze zich begeven? Het antwoord is: waarschijnlijk niet, omdat het relevante alternatief nog veel erger is.

Als de keuze tussen 'dood' en 'werken' is, is het heel eenvoudig voor kinderen. Dat is, helaas, de relevante keuze. Dus het illegaal maken van kinderarbeid helpt niets. Wat wel helpt; is zorgen dat daar genoeg welvaart is, om te zorgen dat die kinderen eerder naar school gaan dan dat ze gaan werken. Het aanbieden van relevante alternatieven: 'k ben helemaal voorstander.

Maar zeg niet dat vrije markt kapitalisme kinderarbeid veroorzaakt: de relatief vrije markt kapitalistische landen in de wereld zijn de landen waar kinderarbeid quasi volledig verleden tijd is. De landen die heel laag staan op de economische vrijheidsindex zijn de landen waar er nog enorm veel kinderarbeid is. De weg vooruit is duidelijk.
Wat een onzin Effe gaan doen of kinderarbeid lokaal is. De verantwoordelijkheid afschuiven naar de lokale corrupte besturen. Corrupte besturen die genoegen nemen verantwoording t.o.v. de bevolking en alle dollars die aangeboden worden te wijgeren. Ik denk het niet. Had Castro eerst de financiële markt geplaatst hadden de mensen in zijn land nooit zoveel afgezien. Maar hij wou z'n "volk" ook alfabetiseren en das het laatste wat je moet doen in een regio die slechts bedoeld is als exploitatie-regio.

Woekerwinsten, die wenselijk en nodig zijn om de ceo's te betalen kan je niet in 1 regio halen. Rijke consumenten hier en slaven, goedkope grondstoffen daar. Zelfs die superslimme mensen, mensen die 1 miljoen keer meer verdienden dan ik moeten toch ook inzien dat ze de superwinsten uit slavenarbeid niet kunnen handhaven. Ze kunnen het handhaven maar niet verder groeien. Om voldoende te kunnen consumeren hebben de slaven ook meer geld nodig. Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer alles instort.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden