Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2010, 23:25   #552
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Het was een vraag gericht aan GeertC. De Duitstalige gemeenschap heeft immers, net zoals de gewesten, deelstaatgrenzen. De nederlandstalige en franstalige gemeenschappen hebben die niet. Mijn vraag was of de duitstalige gemeenschap zich daar iets van aan moest trekken. (In een heel hypothetische situatie zou dat nogal verwarrende toestanden kunnen geven, waarbij de duitstalige gemeenschap en het Waalse gewest dezelfde dorpjes opeisen als deelstaten. Spielerei, maar wel van de plezante soort.)

En ik maar denken dat de duitstalige gemeenschap in het franstalige gewest ligt. Hoezo teruggeven?
Als je beweert dat de Duitstalige Gemeenschap een deelstaat is, hoe kan ze dan deel uitmaken van een andere deelstaat?
Maar gezien de Oostkantons een recente verovering zijn (1920 voor Eupen en Malmédy, 1925 voor het condominium Moresnet) die niet op enige vraag van het volk was gebaseerd, lijkt het mij logisch dat we de oorlogsbuit teruggeven aan Duitsland. Moresnet mag eventueel kiezen om terug onafhankelijk te worden. Het had in het verleden immers een duidelijke staatsgrens met België en kan dus als aparte deelstaat aanzien worden. Spielerei, net wat je zegt.
fonne is offline