Discussie: wilders en de media
Los bericht bekijken
Oud 11 augustus 2010, 00:01   #230
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Bij mijn weten heeft geen enkele rechtbank zich daarover uitgesproken (ik weet wal dat Rudy Borremans dat toen heeft willen doen, maar blijkbaar is dit uiteindelijk niet gebeurt), dus kan je enkel een persoonlijke mening geven...

Dat is dus een juridische interessante vraag: mag de Kerk, bij haar interne organisatie en activiteiten, de wettelijke regels aan de kant laten, en indien ja, geldt dat voor alle wetten, en indien neen, voor welke wetten geldt het?

MAAR

Kerkelijk trouwen valt onder het kerkelijk recht, daar zijn wij het toch mee eens?
Je zegt daarover : "Neen! Het kerkelijk recht valt buiten het burgelijk recht"...

Zodus zie ik niet in waarom men niet op zijn 14de zou mogen trouwen, het kerkelijk recht bepaalt immers, buiten het burgerlijk recht, dat meisjes op hun 14de mogen trouwen. Waarom zou de strafwet van toepassing moeten zijn (wat het nochtans is) ?
Ja dat mag de kerk omdat niet het burgelijk maar kerkelijk recht vastlegt wat mag en moet wat de organisatie van hun interne structuren betreft.
Waar wil je naartoe? Trouwen, of hoe dit verloopt, wie wel of wie niet, betreft de interne organisatie van de kerk, daarom doet het er totaal niet toe voor het burgelijk recht. Het huwelijk is enkel wettig wanneer dit voor de burgelijke stand gebeurt, of je dan ook nog voor de kerk wil trouwen is niets anders dan een persoonlijke keuze.
Op welke leeftijd je mag trouwen wordt niet door de kerk bepaald, maar door burgers, het burgelijk recht zegt dus vanaf welke leeftijd je mag trouwen, religie heeft hier geen klap te vertellen over het leven van burgers en dat noemen wij scheiding van kerk en staat. Fijn he? Vind ik tenminste wel!
alice is offline   Met citaat antwoorden