Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob
Ik denk dat het fout is om te stellen dat in het bijzijn van de mens, er geen natuurlijke selectie meer voorkomt. Er gebeurt nog altijd selectie, maar dan op basis van andere criteria. Vroeger bijvoorbeeld was er selectie op basis van hoe goed een soort een roofdier als een vos kon ontlopen. Nu is er selectie op hoe goed een soort een jager kan ontlopen. Als een kogel recht op een dier afkomt, kan het weinig doen om te ontsnappen. Maar das niet de enige manier om een kogel te ontwijken. Je kan klein zijn, snel zijn zodat de jaren niet kan mikken, je kan je goed verbergen, je kan 's nachts actief zijn,...
Dus er treed wel degelijk selectie op, maar dan selectie op andere criteria. Welke selectie beter is, kan ik niet zeggen.
Nog een bijnoot: selectie is een traag proces dus ik denk niet dat 100 jaar jagen met geweer voor veel mutaties zal zorgen.
|
De natuurlijke selectie verdwijnt gewoon; zelf de sterkste, snelste dieren die vroeger de natuurlijke selectie zouden doorstaan worden nu gewoon afgeknald ongeacht hun eigenschappen. Tegen een geweer kan geen enkel dier iets beginnen en zelf de dieren met de beste eigenschappen vallen eraan ten prooi. Wist je dat ze in de Ardennen gewoon met nachtkijkers rondlopen om die beesten af te knallen? Ze zijn al verdreven naar nachterlijke uren, nu beginnen ze dus met nachtkijkers en zijn de dieren ook dan niet meer veilig.
Welke selectie beter is? Nogal evident me dunkt.