13 augustus 2010, 12:36
|
#17
|
Banneling
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
|
dit is het probleem in Belgastan
Citaat:
Vandaag geraakt het nieuws bekend dat Athlon Car Lease al sinds april van dit jaar een elektrische Volkswagen Golf Variant probeert in te schrijven in ons land. Dat blijkt moeilijker dan gedacht.
In Nederland heeft Athlon al een vijftigtal elektrische wagens rondrijden en sinds kort zet ook de Belgische tak van de leasingmaatschappij hierop in. Op het autosalon in januari werden door Athlon officieel de sleutels van de eerste elektrische leasewagen in België - een Tazzari Zero - aan de gemeente Houthalen-Helchteren overhandigd.
Nu wacht een andere klant - een Belgische energiebedrijf - op de elektrische versie van de Volkswagen Golf. De hele procedure om de wagen ingeschreven te krijgen bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) sleept al vijf maanden aan en ondertussen staat de wagen bij Athlon op stal.
"Frustrerend", zegt Lieven Beyl van Athlon in De Standaard. "Ook onze klant wordt ongeduldig. Je zou denken dat een Nederlandse goedkeuring in het Europa van vandaag volstaat. Kennelijk is dat niet zo. Nochtans leren wij uit Europese regelgeving dat onderzoeken geen twee keer uitgevoerd moeten worden."
Mobimix.be stak zijn licht op bij Electric Cars Europe (het Nederlandse bedrijf dat de Golf Variant ombouwde van benzineversie naar elektrische aandrijving), de DIV en Vinçotte, dat keuringen en inspecties voor de overheid uitvoert.
Onderzoeken Europese en Belgische homologatieprocedure nog niet goed afgestemd
"Hallucinant dat de procedure in België zo aansleept", klinkt het bij ECE. "Het voertuig heeft een Nederlands gelijkvormigheidsattest en zoals Athlon terecht opmerkt, zou er volgens Europese wetgeving dus geen belemmering mogen zijn om het in een andere EEG-land, in dit geval België, gehomologeerd te krijgen." Bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit - DIV en Vinçotte wordt dat genuanceerd. "Een voertuig dat beschikt over een Europees Certificate of Conformity kan - en moet inderdaad volgens de wetgeving - hier na de standaard technische keuring ingeschreven worden. Heeft het die homologatie niet, moet de hele procedure individueel doorlopen worden om een Belgische gelijkvormigheidsattest te krijgen. Dat neemt veel tijd in beslag." Een bron bij Vinçotte erkent wel dat de onderzoeken die leiden tot het gelijkvormigheidsattest inderdaad niet dubbel moeten gebeuren. Maar dan moet ook eerst nagegaan worden welke onderzoeken en tests in Nederland zijn uitgevoerd om ze te vergelijken met de noodzakelijke onderzoeken voor een Belgische homologatie. Ook die vergelijking kost tijd.
Een bron bij de DIV stipt aan dat de trage homologatieprocedures ook deels te wijten zijn aan de slecht communicatie tussen de keuringscentra en de Federale Overheidsdienst en de hoge werklast. "Momenteel zitten we hier met ongeveer 37.900 dossiers en dagelijks komen er zo'n 120 bij. In Nederland zit keuring en homologatie onder hetzelfde dak. Daar gaat het allemaal een pak vlotter."
|
Laatst gewijzigd door Cdude : 13 augustus 2010 om 12:38.
|
|
|