Geachte,
Homo’s in katholieke scholen mogen niet trouwen van Mieke Van Hecke, CD&V-volksvertegenwoordigster en vanaf 1 juni topvrouw van de Guimardstraat. Doen ze dat wel, "dan komen ze in de problemen." Dat zegt ze vanavond op Canvas in het programma Nachtwacht. "Ik verwacht van alle leerkrachten, ook van homoseksuele, dat ze achter het pedagogische project staan. Dat houdt in dat ze hun geaardheid niet promoten door te trouwen. Het homohuwelijk ligt nu eenmaal moeilijk binnen de kerk", aldus Van Hecke.
Onderwijsminister Marleen Vanderpoorten (VLD) reageert ontstemd in De Morgen van vandaag zaterdag. "Dat is een straffe uitspraak die ik van haar niet verwacht had", reageert Vanderpoorten. "Ik vind dit zeer zeker een stap achteruit en ik denk dat heel wat mensen en ook scholen hierdoor gechoqueerd zullen zijn." Vanderpoorten vermoedt dat er vooral bij aanwervingen en vaste benoemingen tegengewerkt zal worden.
Bron =
http://www.gayworld.be
De CD&V heeft indertijd de openstelling van het burgerlijk huwelijk voor homo- en lesbokoppels mee goedgekeurd (weliswaar na jarenlang verzet en vertragingsmanoeuvres). Vindt u deze uitspraak aanvaardbaar en is ze representatief voor de standpunten hierover binnen de CD&V?
Groet,
Pyramus