Door: Novum, Vernieuwd: 18-8-2010
Campagne tegen handsfree bellen
(Novum) - In een campagne wijst het ministerie van Verkeer er vanaf volgende maand op dat handsfree bellen ook gevaarlijk is. Weggebruikers worden via posters en informatieborden boven de weg op de gevaren gewezen, schrijft De Telegraaf woensdag.
De campagne wijst er ook op dat het kijken van films of het bedienen van navigatieapparatuur gevaarlijk veel afleidt van het verkeer. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot zit echter niet op de campagne te wachten. Hij vindt de campagne 'belachelijk, dom en zonde van het geld'. "Laat ze eerst het bestaande belverbod in de auto eens handhaven", zegt hij in de krant.
In 2002 werd al een verbod op niet handsfree bellen ingesteld. Destijds wezen onderzoekers er al op dat handsfree bellen vaak net zo gevaarlijk is. Tot een verbod op handsfree bellen kwam het echter niet.
Dat is niet te controleren, legt een woordvoerder van verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) in de krant uit. Iemand die met bewegende lippen in de auto wordt betrapt kan bijvoorbeeld altijd beweren dat hij met de radio aan het meezingen was. De campagne begint halverwege september.
http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/ar...ntid=154430330
Wat mag nog wel in de auto dan?
Geen botram vasthouden aan stuur, niet praten met passagier, niet de radio aanzetten (want ge moet ook op een knopke duwen).
Kan me voorstellen dat ge onder rijen niet opnieuw de navigatie bijstelt en een andere route wil invoeren, moet ge doen voor vertrek.
Maar het moet niet te gek worden. Ik kan handfree bellen (in bedrijfsauto) over de radio, hoef alleen een voorgeprogrammeerd cijfer te toetsen, net zoals ik een ander zendernr op radio zou pakken, praten gaat vanzelf. En als het bedrijf belt hoef ik ook enkel op een knopke te duwen. En dat zijn geen hele gesprekken maar korte boodschappen.
Want als dat niet meer mag moogt ge straks de knop vd verwarming of de blazer ook niet meer draaien onder het rijden.
Is dat d manier om ons uit de auto te jagen?
Wou voor prive ook een handfreeset installeren doch zal er maar mee wachten nu. Hoewel soms moet ik vanwege werk ook met eigen auto rijden dus....in opdracht vd baas.
Wat wordt de volgende campagne, geen reep chokola open doen of een vlieg wegmeppen die ambetant doet?
Als een paard met oogkleppen naar de weg kijken en rijen.