Los bericht bekijken
Oud 30 mei 2004, 13:40   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sebastiaan81
In de tijd, dat ik hier een beetje rond zit te snuffelen, kom ik haast tot de conclusie dat de hang naar een republiek altijd samengaat met een onafhankelijk Vlaanderen en andersom dat de hang naar een monarchie samengaat met een (unitarisch) België. Heb ik hierin gelijk of bestaan er nog mensen, die streven naar een onafhankelijke Vlaamse koninkrijk of juist naar een Belgische republiek?

Ter motivatie: ik ben zelf een republikein, maar in Nld. vallen republikeinse en monarchistische gedachtengoeden niet echt in stromingen onder te verdelen... republikeinen zijn te vinden in alle verschillende stromingen! Daarom bevreemd het mij om te zien dat dat in België anders zou zijn!
Je moet je realiseren dat veel vlamingen en vlaams-nationalisten in het bijzonder het koningshuis niet als 'vlaams' beschouwen.
In tegenstelling tot de monarchie in Nederland is de 'Universele Hoftaal' in België altijd het Frans gebleven. Dat de 'Vlaamse' bourgeoisie zich daar minder aan stoort dan Vlaams-gezinden is maar normaal. Mocht het Nederlandse Hof zo duidelijk in de tijd van Keizer Napoleon zijn blijven steken, de roep om een republiek zou er veel luider klinken dan in La Belgique.