Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie
Ik refereer naar al jou moraliserende posts waarbij je echt van ons verlangt (en ermee om onze oren slaat om jou levenswijze aan te nemen). Geen vlees, tofu tot het je de oren uitkomt, geen pretparken meer, dassen op het werk, geen wagens,... sommige voorstellen waren gewoon lachwekkend. Je maakt als het ware al een karikatuur van jezelf.
|
Geen vlees is waar, vooral omwille van dierenrechten
Tofu tot het je de oren uitkomt: dat heb ik niet gezegd, dus is een karikatuur
Geen pretparken: is waar, want de meeste parken zijn te milieuonvriendelijk en er zijn milieuvriendelijkere manieren om ons te amuseren
Geen dassen meer: het ging om de statuswaarde ervan. Als dassen geen status meer zouden hebben en als er geen groepsdruk zou zijn om dassen te dragen, dan gaat niemand nog zo'n belachelijk lapje stop rond z'n nek hangen. Dat is dan even belachelijk als het dragen van een hondenhalsband ofzoiets. Moesten hondenhalsbanden stauswaarde hebben en mode zijn, dan zouden mensen die ook dragen. Maar ik ben tegen dergelijke status en mode en groepsdruk enzo. Dat is vaak onnodige milie-impact, belemmert onze vrijheid,...
Citaat:
En hoe wil je dat gaan oplossen, zonder echt mensen te dwingen?
|
voorlopig ga ik het hen gewoon zeggen, en doe ik acties enzo om mensen bewust te maken en te informeren.
Citaat:
Sommigen zullen wel iets doen, maar de meesten zullen hun schouders ophalen en rustig verder doen met wat ze al vanouds deden.
|
en wat zou jij doen? Zou jij meehuilen met de massa? Zou jij ook je hebzuchtige belangen willen laten primeren? Vind je het nobel om ook je schouders op te halen?
Citaat:
Een paar moordende gekken kan je niet vergelijken met de CO2 uitstoot van de globale economie, me dunkt. Die dood is inderdaad de schuld van de moordenaars, maar die worden dan ook opgesloten in gevangenissen (in België echter is het een andere zaak. Daar is het ontsnappen alom en veel te vroeg weer uit de cel, maar we wijken af). Maar ja, sterven doen we toch. Je weet alleen niet op welke manier.
|
Ik maakte die vergelijking met moordenaars om je te laten inzien wat voor argumentatie je gebruikte.
Als het klimaat van nature verandert, mogen wij dan ook het klimaat veranderen?
Als mensen van nature dood gaan, mogen wij dan ook mensen doden?
Citaat:
En wat verlang je dan dat ik nog meer doe? Vergeet niet wat ik zei. Ik wordt geen veganist, want zo ongezond eten is niet aan mij besteed.
|
veganisme is niet ongezond. Er zijn geen enkele aanwijzingen dat veganisme ongezond zou zijn. De grootste beroepsverenigingen van voedingsdeskundigen (zoals de american dietetic association) zeggen letterlijk dat een goed gepland veganistisch voedingspatroon in alle essentiele voedingsstoffen voorziet, voor mensen in alle levensfasen, inclusief zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven, baby's, jonge kinderen en topsporters.
Citaat:
En ik woon op het platteland, dus openbaar vervoer is hier vrijwel niet.
|
ik heb ook lange tijd op platteland gewoond en deed toen ook alles met fiets en openbaar vervoer. Het is een kwestie van discipline. (maar ja, ik heb dan ook zwarte band in karate enzo

)
Citaat:
Ik vind dat ik al meer dan genoeg doe. Ik ben ook niet genoeg geïnteresseert genoeg in de natuur om mensen lastig te vallen met flyers en moraliserend geleuter.
|
ah, een onderschatting van de waarde van de natuur... Ok, dat is duidelijk...