Multicultuur is in feite inherent aan een democratische samenleving waarin mensenrechten een plaats hebben. Het spruit voort uit de keuzevrijheid van elk individu.
Ik ben het die beslis een pitta te gaan eten bij de Turk op de hoek, ik ben het die beslis te luisteren naar een Zuid-Amerikaans samba-deuntje op de radio, ik ben het die beslis te kijken naar een Amerikaanse film, ik ben het die beslis geen katholiek te zijn, ik ben het die beslis mijn taalgebruik te doorspekken met Engelse woorden, enz.
Als we daarentegen zouden beslissen dat de Vlaamse cultuur per se moet geconserveerd worden en dat niet cultureel-eigen element geschuwd moeten worden, dan plegen we een inbreuk op de individuele keuzevrijheid van de mens, die nochtans essentieel is in een democratie.
De keuze is simpel, ofwel aanvaard men de multiculturele samenleving als voortvloeiende uit de individuele keuzevrijheid van elk individu, ofwel legt men van bovenaf de "Vlaamse cultuur" op. In het laatste geval dienen we wel het EVRM af te schaffen of minstens te herschrijven.
|