Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie
Deepeco,
Veganisme is wel ongezond want je mist essentiele vitaminen die in vissen, melk, vlees, eieren, etc... zitten. Die moet je vervangen door pillen en suplementen. Ik vind dat dus (mijns inziens) ongezond.
|
Ja, B12 moet je extra innemen. Is daar een probleem mee? Het feit is: we kunnen B12 opnemen op een manier die milieuvriendelijker en diervriendelijker is dan via dierlijke producten. Dus we kunnen kiezen, en het is een ethische keuze omdat het gaat over welzijn en intrinsieke waarde van voelende wezens.
Citaat:
Ik heb een groene band judo, maar dat heeft geen bal met discipline te maken. Ik moet elke dag naar Leuven. Dat betekent dus met de auto 50 minuten. Met het openbaar vervoer echter 3 uur, en met de fiets een halve dag. Ik wil niet om 4 uur 's ochtends opstaan elke dag speciaal voor de natuur.
|
tja, ik heb dat vroeger wel gedaan; elke dag minstens 3 u onderweg. Voordeel was wel dat ik op de trein en bus nog veel kon werken en lezen.
Citaat:
Op dit moment ben ik ook een grote voorstander voor kernenergie, gewoon omdat er op dit moment niets beters is qua rendement/ oppervlakte. De kerncentrale van Doel bv voorziet 1/4 van de Belgische bevolking van elektriciteit. Reken maar eens uit hoeveel windmolens op hoevel hectare je daarvoor nodig hebt.
|
Dat kan nog best meevallen. Die windmolens staan bv op zee of in een weide, en de basis van zo'n windmolen is nu ook weer niet zo breed. En bovendien heb je uranium nodig, en er is al veel grond vernietigd en vervuild door uraniumwinning.
Van ecologische voetafdruk (landgebruik plus CO2 emissies) kan kernenergie ongeveer evenveel zijn als windmolens, maar van toxiciteit en risico's enzo scoort kern veel slechter.
Citaat:
En ja, ik zou mijn hebzuchtige verlangens primeren. Ik eet graag (maar niet veel) vlees, ik ga eens graag naar een pretpark, ik ga graag op vakantie in het buitenland (met de auto of vliegtuig), ik draag een das als mijn werkgever dat vraagt, enz... Waarom? Omdat mij dat genot geeft, zoals jij genot krijgt van te leven als een hippie.
|
ok, dat is duidelijk. Ik ben niet zo voor genot dat ten koste gaat van het welzijn van anderen. Ik vind intenser genot door het helpen van anderen (en vooral de meest kwetsbaren), door empathie, zorgzaamheid en verbondenheid met de natuur en de meest kwetsbare levende wezens.
En ook genot door vrijwillige eenvoud, genieten van innerlijke waarden, van vriendschap, tederheid, intimiteit, liefde, vertrouwen, solidariteit, een goed gesprek,... Uiteindelijk besef je dat het genot dat gepaard gaat met materiele consumptie en negatieve impact op anderen, dat dat genot vaak een illusie is, en dat andere waarden belangrijker zijn.
PS: dat je genot krijgt van het dragen van een stoflap rond je nek omdat je baas dat vraagt, dat moet je mij toch eens uitleggen.