Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Glenneke
Toch denk ik dat VB in de laatste stap naar een echt onafhankelijkheid wel een rol te vervullen hebben omdat zij veel harder onderhandelen dan de rest, mocht het VB verdwijnen dan zou niemand nog proberen om België te veranderen, want men veranderd BE uit angst voor het splitsingsscenario en de groei van VB, ik trouwens ook dat dit schrikeffect de Walen heeft verder laten gaan dan ooit tevoren. Zij kwamen tot de conclusie dat Vlaanderen rechtser wordt en had misschien wel schrik dat de volgende stap VB zou worden mochten er nu verkiezingen komen.
|
Dat geloof ik niet. Het Vlaams Belang is zelfs voor de N-VA niet-frequentabel. Tussen de Vlaamse partijen bestaat er al 20 jaar een akkoord om niet met het Vlaams Belang te regeren. De reden is erg simpel: het VB zou de onafhankelijkheidsgedachte belachelijk hebben gemaakt (te radicaal, te racistisch). Het proces dat zal uitmonden in een onafhankelijke Vlaamse (en Waalse) staat is na 1980 definitief ingezet. De verscheidene verkiezingen veranderen daar niet zoveel meer aan. Diegenen die België niet willen opsplitsen (de meerderheid) kunnen hun politiek potentieel niet kapitaliseren. De andere partijen - en dan bedoel ik alle andere partijen - timmeren gestadig aan de weg.
De weg die sedert 1980 is afgelegd is enorm. De discussies gaan zelfs niet meer over of België gesplitst moet worden, maar wel wanneer en hoe. Elke stap die België niet meteen vernietigt, wordt door fanatici afgedaan als "verraad". Zoveel verraad dat we een federale regering hebben die langzaam (maar zeker) geen enkele bevoegdheid overhoudt.