Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus
Nederlandse of Duitse artsen die in opleiding komen spreken veelal geen Nederlands. Evenmin als Vlamingen in Afrika of Zuid-Amerika direct de inheemse taal spreken. Maar daarom gaat het niet. De hoofdzaak is goed te zijn in je vak. Kennis van de Nederlandse taal is daarbij in veel gevallen geen noodzaak. Het hangt af van de functie. Er van uitgaan dat de geknelde bestuurder in de auto automatisch Nederlands spreekt (en anders niet geholpen wordt?) is wat kort door de bocht. Men kan wel zorgen dat in de equipe mensen zijn die andere talen spreken (zelfde geldt voor ambulances). Voor een officier die met andere diensten moet communiceren lijkt mij de kennis van 4 talen wel aangewezen.
Ik blijf erbij dat er hoofdzaken en bijzaken zijn. Men doet de gemeenschap onrecht aan door voor moeilijk in te vullen beroepen allerlei bijkomende eisen te stellen die niet essentieel zijn aan de functie.
|
Mag ik vragen hoeveel talen jij zodanig machtig bent dat je je basaal kan uitdrukken, de weg kunt vragen of een eenvoudig gesprek voeren?