Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2010, 13:27   #133
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Dus als ik je standpunt even samenvat, dan kom je erop uit dat:

- geld van bedrijven die in Brussel gevestigd zijn, maar er niet hun activiteiten hebben, naar Brussel moet
- geld van personen die niet in Brussel gevestigd zijn, maar er wel hun activiteiten hebben, ook naar Brussel moet

Da's niet zo heel evenwichtig, he?

Los daarvan, zoals Atilla zegt, het probleem van Brussel is dat Brussel enkel schijnbaar rijk is. Die 'rijkdom', het hoge per capita inkomen, is daar enkel omwille van de balansen van grote bedrijven die daar geboekt worden.

Dat is een beetje zoals zeggen dat als Bill Gates binnenwandelt, iedereen gemiddeld enkele miljarden euros rijker is geworden. Dat is waar, maar ik heb geen aandeel, noch een verdienste aan, en dus ook geen aanspraak op die miljarden. Als Bill Gates terug buitenwandelt, ben ik net zo rijk/arm als voordien. Dat probleem heeft Brussel ook. Er is geen enkele verankering van die rijkdom in Brussel, zelfs het personeel is in grote mate uitheems.

Ik zou dus zeker twee keer heel goed nadenken voordat je die denkbeeldige 20 miljard die Brussel nu 'afgeeft', begint uit te geven.
Volgens mij maakt u de omgekeerde fout door te denken dat alle rijkdom van Brussel van buitenaf komt, quod non.
Brussel is niet zomaar een stad met enkel postbussen, hé, er zijn 650.000 jobs in Brussel en die werknemers zitten daar niet voor spek en bonen, dacht ik toch. Maar Brussel is geen industriële stad, wel een dienstverlenende stad. Denken dat dit niet als "produceren van rijkdom" beschouwd kan worden, geeft blijk van een 19de eeuwse-kijk op de economie.

Om het iemand anders te laten zeggen:

"De dienstverlenende sector is duidelijk het sterkst vertegenwoordigd in de werkgelegenheid binnen het Brussels Gewest. Zo bevindt 91% van de werkgelegenheid er zich in de dienstverlenende sector, tegen 77% voor de rest van België. Het sterkst vertegenwoordigd zijn de overheidssector (16%), onroerend goed en zakelijke dienstverlening (14%), handel (9%) en financiële activiteiten (11%). Deze vier sectoren alleen al vertegenwoordigen meer dan 50% van het werk dat in Brussel in dienstverband wordt uitgevoerd (tegenover iets meer dan een derde voor het gehele land). Bovendien wordt, door de aanwezigheid van internationale organisaties en meer in het bijzonder van de Europese Unie, een aanzienlijk aantal bedrijven dat deze instellingen ondersteunt, aangetrokken. Voor 2004 wordt geschat dat de vestiging van deze internationale organisaties in Brussel goed is geweest voor 80 000 banen.

In Brussel worden hoge eisen gesteld op het gebied van kwalificaties. Ongeveer 52% van de Brusselse banen is in handen van hooggeschoolde werknemers, terwijl dit percentage voor heel België op 38% ligt.

De banen waarvoor een hoge kwalificatie vereist is (universiteit of hoger onderwijs) zijn oververtegenwoordigd in de volgende dienstverlenende sectoren: financiële tussenpersonen, onroerend goed, zakelijke dienstverlening, overheid, onderwijs, gezondheidszorg, maatschappelijk werk en internationale organisaties."
http://ec.europa.eu/eures/main.jsp?l...ngChanged=true