Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Provincies zijn kleiner dan gewesten of gemeenschappen en staan daardoor dichter bij de bevolking van die provincies. Provincies als deelstaten van België lijkt mij daarom ook geen slecht idee. Of de Vlaamse regering zijn macht wil opgeven, dat is een andere zaak.
Wat Brussel betreft, snap ik niet goed waarom je dat in drieën wilt delen. Er hoeft geen Vlaams, Waals en Brussels deel in Brussel aanwezig te zijn. Brussel is Brussels en geen combinatie van Waals en Vlaams of iets dergelijks. Brussel kan perfect een eigen provincie zijn, zonder verdere opdelingen in talen, zoals Brussel nu ook een gewest is. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je dat helemaal niet serieus bedoelde.
|
Nee ik bedoelde dit heel serieus !
- Brusselaars die in de Rand (Vl of W) gaan vestigen blijven verankerd met Brussel, inchrijven hun kinderen op school in Brussel, doen hun activiteiten grootendeels in Brussel.
- Rand inwoners blijven verankerd in hun rand (Vl of W Brabant) zelfs als ze een job in Brussel hebben.
- Brussel heeft te weinig geld zoals iedere geisoleerde stad (zie Berlijn).
- Rand inwoners willen hun groene omgeving en hun taalidentiteit beschermen.
Een oplossing voor dit alles ?
Een provincie Brabant, 3 afdelingen en een vastgelegde taalgrens zou dichter bij de bevolking zijn met respect voor iedereen.