Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Kardinaal Danneels heeft gezegd dat het feit dat de Kerk tegen racisme is, een principiële zaak is. U legt blijkbaar -aangezien het zonneklaar is dat Danneels naar het Blok verwijst- een principiële zaak naast U neer.
|
U verwart twee zaken. Het principe is dat christendom en racisme niet samengaat. Daar ben ik het volmondig mee eens. Als christen kan men niet beweren dat men als blanke en louter alleen omdat men blank is plotseling meer waard is dan een zwarte. Dat is een zondige gedachtegang.
Echter om dit vervolgens toe te passen op het Vlaams Blok is een stap te ver en omvat helemaal geen principiële kwestie meer. Hier doet kardinaal Danneels een politieke uitspraak die ik volledig betwist. Ik acht het Vlaams Blok immers helemaal niet racistisch, integendeel. Tegen een ongecontroleerde instroom, voor een streng asielbeleid, voor een strikte inburgering zijn allemaal geen elementen die racistisch zijn. Hier begeeft kardinaal Danneels zich in een politieke discussie. Welnu, wanneer de Kerk zich op zo'n terrein begeeft, heeft ze helemaal niet het aureool van heiligheid en onfeilbaarheid.
Als gelovige heb ik de dogma's, de leer en de ethiek van de Kerk te volgen, niet haar politiek. Ik hoef het bijvoorbeeld niet eens te zijn met het feit dat de Kerk Franco steunde.