Discussie: wilders en de media
Los bericht bekijken
Oud 29 augustus 2010, 10:45   #456
Ephialtes
Burger

Standaard

[quote=Moslim!;4948299][quote=Ephialtes;4947410][quote=Moslim!;4946925]

Ik zal moeten beginnen geloven dat u echt één van die witte raven bent, Moslim! U gelooft in de evolutietheorie! De vraag is alleen wat bedoelt u met

"Het principe van de evolutietheorie dat in de evolutiebiologie niet controversieel is"

Voor de Islam is de volledige theorie immers controversieel.

Gelooft u in het proces waarbij erfelijke eigenschappen binnen een populatie van organismen veranderen in de loop van de generaties als gevolg van genetische variatie, voortplanting en natuurlijke selectie? Want dat is de kern van de evolutietheorie.

Dit staat haaks op het geloof dat er een Maker is die het plant, ontwerpt en organiseert.

Aanvaardt u dat het minstens zou kunnen dat wij, mensen, afstammen van insectenetende organismen die zich in het Paleoceen-Eoceen ontwikkelden?

Volgens "fundamentele moslims" staat deze theorie bijvoorbeeld haaks op soera 96:1-2 uit de Koran:

"Verkondig de naam van uw Heer, de Schepper.
Die de mens uit geronnen bloed schiep."

Is er dan toch geen contradictie met de moderne wetenschap en de Koran?

De islam heeft een grote afkeer van de evolutieleer en meer algemeen, alle theorieën die het leven op aarde willen verklaren. Immers, voor een streng religieuze moslim kan en mag die vraag uitsluitend beantwoord worden door middel van de Koran. Het vrije denken wordt dan even op "hold" gezet.

U schrijft:
"Het Godsbeeld is voor veel mensen (gelovigen en niet gelovigen) zo simplistisch dat ze alles letterlijk opvatten, want wat is God, en hoe werkt God, en 'is' God en 'werkt' God?" Volledig mee eens! Maar wat dan met de Koran? Is dat de absolute waarheid en wijsheid van God of bestaat er voor u ruimte tot "aanpassing" van dit Heilig Schrift, aangepast aan de 21ste eeuw en de nieuwe ontwikkeling van de wetenschap?

Ik vind het fantastisch dat u zegt "sommige verzen zijn symbolisch en andere zijn letterlijk". Dus u laat ruimte voor een persoonlijke invulling van uw eigen geloof, zonder dat u de bevelstheorie van de Koran letterlijk moet volgen.
U - en alleen u - oordeelt welke verzen letterlijk moeten worden genomen en anderen niet. Inderdaad, dan u wijkt af van uw aanvankelijke stelling zich totaal te onderwerpen aan gods wil.

Verder, het feit dat in de islamitische wereld de vrouw wordt gedegradeerd tot derderangsburger, is een feit, geen vooroordeel. Dat deze inferieure positie ingebed is in de Koran, staat al evenzeer buiten kijf. Ontkent u dat volgens de Koran de vrouw aan de man moet gehoorzamen? Ontkent u dat diezelfde man het recht heeft zijn vrouw te slaan, volgens diezelfde Koran?

De vlucht naar Israel, is niet beperkt tot het Europese vasteland, Moslim! Het geldt evenzeer voor de arabische wereld. Lees er de geschiedenis eens op na.

U blijft zaken vergelijken om de Islam recht te praten... bevrijdt uzelf van uw dogmtaisch juk, voor u meent dat bij anderen te moeten doen.

En neen, ik hoef geen respect te hebben voor een mening die de mijne niet is en de waarheid geweld aan doet. Dit houdt (nogmaals!) niet in, dat dit niet kan gebeuren zonder behoud van respect voor de persoon achter die mening.

U schrijft verder:
"Trouwens ik heb op dit subforum al eens op die vraag ivm mijn dochter beantwoord".

U hebt dat niet gedaan en doet het nog steeds niet! Waarom? Toch niet zo een vrij denkend moslim? U kan en mag van uw geloof immers niet gelukkig zijn met het feit dat uw dochter een ongelovige zou huwen. Dit is dwang, beste moslim!

"Neen pfff met causaliteit bedoel ik dat als iemand vb binnendringt in het huis van die deense cartoonist om die een kopje kleiner te maken, dat er dan andere sentimenten spelen dan liefde voor het geloof (en het gaat ook om een gebrek aan kennis)".

Hoe komt het dat we enkel massaal protesten te horen kregen vanuit de Islamitische gemeenschap, tegen de cartoons...
Geen ruimte voor zelfrelativering, eigen kritiek, veroordeling van het eigen handelen,...

Nazi's waren niet vrijzinnig, beste Moslim!

Het vervolg van uw repliek is dermate laag en arm, dat ik meen dat het geen verder antwoord behoeft.

Laatst gewijzigd door Ephialtes : 29 augustus 2010 om 10:48.
Ephialtes is offline   Met citaat antwoorden