Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Maar terzelfdertijd vind je dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden?
Waarom zou mijn Westvlaams regionalisme en partikularisme meer bekrompen zijn dan een Vlaams, Belgisch, of zelfs Europees regionalisme en partikularisme? Gewoon maar omdat het bij die laatsten toevallig om een iets groter grondgebied gaat? Overigens is de schaal van het Vlaams regionalisme en partikularisme niet zoveel kleiner dan het Belgische.
Kun je mij dan eens een definitie van het begrip "volk" geven? Als het een gemeenschap is van mensen met een gemeenschappelijke identiteit mogen West-Vlamingen en Limburgers zich met evenveel recht een volk noemen als de "Vlamingen" en "de Belgen".
|
Tja, kijk eens, wanneer ik hier in de regio Aalst naar een overheidsdienst stap, dan gebeurt de communicatie in het Nederlands. Ik heb hier nog nooit iemand daarover weten vallen. Nochtans is er hier evenzeer een dialect als in de rest van Vlaanderen. Dat er in West-Vlaanderen door gemeenteambtenaren gemakkelijker overgeschakeld wordt naar het dialect wanneer ze met een dialectprater geconfronteerd worden zal wel zijn. Maar dat is hier niet anders. Ergens moet je voor mensen die niet zo vlot zijn in het Nederlands toch wel een beetje respect opbrengen. Maar wanneer die gemeenteambtenaar mij in het West-Vlaams zou antwoorden op een vraag gesteld in het Nederlands, dat zou toch bepaald achterlijk zijn. Vlaanderen is wel groter dan West-Vlaanderen. En dan heeft die West-Vlaming er toch alle belang bij om vlot Nederlands te hanteren. Trouwens, in het secundair onderwijs in W-Vl wordt toch ook Nederlands gesproken!? Ik heb er zelf mijn humaniorajaren doorgebracht, wat is me dat nu!