Discussie: wilders en de media
Los bericht bekijken
Oud 30 augustus 2010, 16:40   #470
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

[quote=Ephialtes;4952339][quote=Moslim!;4952148][quote=Ephialtes;4952115][quote=Moslim!;4952065][quote=Ephialtes;4951855][quote=Moslim!;4950128]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephialtes Bekijk bericht

Moslim, waar dit toe leidt? U snapt het werkelijk nog steeds niet.

Wel, ik zal uw geheugen opfrissen. Bij aanvang van onze discussie ging u uit van twee contradictorische stellingnamen:

- U, als "fundamentele moslim" onderwerpt zich in uw denken aan de wil van Allah.
- Uw denken is vrij

Dit samen met uw opmerking dat het verlichtingsdenken (dat aan de basis ligt van het humanisme) geen ingang kan hebben in de Islam. De menselijke ratio kan en mag immers niet in conflict komen met de goddelijke waarheid.

Ik toon aan dat wetenschap en koran niet hand in hand gaan... en dat je soms keuzes moet maken. Ofwel onderwerp je je aan een woord gods, op fanatiek-dwangmatige wijze... en ben je dus een "fundamentele moslim", die onvrij is in denken, doen en laten.
Ofwel neem je afstand van die Koran en aanvaardt je dat de menselijke "ratio" soms dingen aan het licht brengt die niet in overeenstemming te brengen zijn met de goddelijke waarheid. Maar, pas je uw geloof hieraan aan en reduceer je uw godheid tot een "god of the gaps". U bent wellicht ook vertrouwd met de Omnipotence Paradox...

Zo kan je bijvoorbeeld niet geloven in de menselijke evolutietheorie en dit verzoenen met een dwangmatig geloof in de Koran.

Vers 6:98 stelt bijvoorbeeld:

"En Hij is het, Die u van uit één ziel heeft voortgebracht en er is een verblijfplaats en een bewaarplaats voor u. Wij hebben de tekenen verklaard aan een volk dat begrijpt".

Deze vers, hoe symbolisch je dat ook interpreteert, is niet compatibel met een theorie die stelt dat toeval en mutaties hebben geleid tot complexe soorten, waaronder de mens.

U als fundamenteel gelovige kan niet aanvaarden dat evolutie spontaan heeft plaatsgevonden en dat de best aangepaste overleeft, buiten de wil van god om. Of bestaat hierover geen consensus volgens u?

Een theorie die stelt dat de omgevingsfactoren (en niet god) zorgde voor genetische veranderingen in een organisme, valt niet te rijmen met een fanatiek geloofsdenken die de mens uitsluitend relateert aan zijn Schepper.

Wanneer u zegt "ik verwerp de evolutiebiologie niet", op die gebieden waar er een consensus over bestaat, zegt u eigenlijk niks. U wringt zich gewoon op meesterlijke wijze in allerlei bochten... waarom? Alsof u angst hebt zichzelf klem te rijden in een dogmatisch denkpatroon. Heb vertrouwen, moslim!

Indien u de fundamenten van de evolutietheorie, zoals ik hierboven uiteenzet, volledig aanvaardt (onder de voorwaarde dat u ze ook volledig begrijpt uiteraard en er alle consequenties van inziet) en deze vervolgens wil toepassen op de mens, bent u geen fundamentele moslim, in weerwil met wat u beweert. U bent dan misschien wel een gelovige, maar laat de Koran als eeuwige woord van god voor wat het is.

Bent u daarentegen echt een fundamenteel gelovige, kan en mag u deze theorie immers niet erkennen... want ze conflicteert met uw geloof. U kan zich natuurlijk beperken door te zeggen dat er geen consensus over bestaat.

Ons mens en maatschappijbeeld is inderdaad fundamenteel verschillend indien u zich onderwerpt aan deze of gene godheid.

Mijn dochter is vrij te trouwen met wie ze wil, Moslim! Ze zal zichzelf ook niet buiten deze of gene gemeenschap stellen door te huwen met een moslim. Ik kan alleen maar hopen dat die moslim een goed mens zal zijn, die zijn geloof kan aanpassen aan het 21ste eeuwse denken. U sterkt echter mijn overtuiging dat dit niet vanzelfsprekend is voor islamieten, waardoor ik bevreesd zou zijn voor haar toekomst, dat is juist. Maar ik zou die moslim minstens het voordeel van de twijfel geven en geen enkele wet, dogma of geloof staat een huwelijk tussen beiden in de weg.

In uw cultuur - die geen onderscheid kan maken tussen mens en geloof - wordt ze als afvallige beschouwd en staat ze lager dan een varken. De Imam zou schande spreken en het is zowaar onmogelijk voor dat meisje hiertegen op te boksen.

Wanneer ik naar een mens kijk, zie ik in de eerste plaats een mens, niet zijn of haar geloof. U wel. Zoniet, zou het voor u geen zier uitmaken met wie uw dochter zou huwen, al was het een Jood.

Dat is het verschil, Moslim! Dat denken ligt aan de basis van haat en racisme.

Maar, u zal het nooit begrijpen vrees ik... Leef vooral verder in de illusie dat u als onderworpene vrij bent... en bijdraagt tot een betere samenleving.

Ik merk ook op dat u een verder debat over de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, uit de weg gaat.
U stigmatiseert me steeds en probeert me voor een blok stellen dat ik moet kiezen tussen geloof en wetenschap omdat dit VOLGENS U niet verzoenbaar is. U negeert wat ik zeg ivm mijn dochter om me mijn eigen cultuur (zoals u ze ziet) op te dringen en dan te zeggen dat ik mijn dochter lager als een varken moet zien als ze afvallige zou zijn etc maar dat zijn allemaal besluiten omdat u een bepaalde visie heeft die ik niet deel.
Je zegt ook dat ik niet bijdraag tot een betere samenleving maar je baseert je steeds op uw eigen opvatting niet op mijn mening.
Wat is daar zo moeilijk aan, mijn dochter mag trouwens ook met een jood trouwen als die zich bekeerd, dit omdat we nu eenmaal een religieuze levensstijl hebben, als mijn dochter beslist om die levensstijl niet verder te zetten is dat haar keuze.
Ik vind dat u me alles behalve op MIJN inhoud aanspreekt, maar vooral op vooroordelen en uw misvattingen en ideeen over islam, dat zijn zaken die erop wijzen dat u eerder dan ik in een illusie leef en dat u werkelijk mij in eerste instantie als mens ziet is en het voordeel van de twijfel geeft is een grapje denk ik.

Ik heb nooit gezegd dat het verlichtingsdenken geen ingang kan vinden in de islam dat heeft u zelf besloten. Ik heb zelfs beweerd dat islamitisch denken aan de basis heeft gelegen van westers verlichtingsdenken. Dat bedoelde ik trouwens met dat u uw mening niet falsifieerbaar opstelt maar als voldongen feiten. Ik heb met u niet eens gediscussierd vanuit mijn optiek, u heeft me 'ondervraagt' om uw dogmatische redenering te proberen te bevestigen (zo lijkt het toch sterk).

Ik geloof dat de zielen geschapen zijn nog voor de wereld geschapen is geweest, wat zegt de wetenschap over de zielen? Wat is een ziel nota bene?
Wat de evolutiebiologie betreft kijk; er zijn biologen die genetica gebruiken om alles te verklaren; dat is erg controversieel en daar ben ik het niet mee eens, (dit leek me hier dermate irrelevant dat ik daar niet op inging).
U doet alsof de evolutiebiologie een soort grondwet is die je moet gehoorzamen.

U besluit zelfs dat ik wellicht sympathiseer met Hamas etc en dat ik tegen het bestaan van de staat israel ben en zo van die dingen die ik allemaal niet gezegd heb, daarom dat ik weet dat u geen vrij denkende mens bent want niets van dat is waar, integendeel ik moet steeds lachen met hoe u over me denkt omdat het er altijd enorm naast is en u lijkt nochtans zo zeker van u stuk.
Dat komt dus uit uw eigen vooroordelen en dus bent u niet vrij maar dogmatisch.
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden