Los bericht bekijken
Oud 31 augustus 2010, 00:41   #3
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erlise Bekijk bericht
Thilo Sarrazin veroorzaakte met zijn kritiek op islamitische migranten een golf van verontwaardiging. Tegen de ”Welt am Sonntag” zei hij: ”Ik ben geen racist.”

Welt am Sonntag: Uw boek is al voordat het is verschenen een bestseller. Hebt u de Bondskanselier en SPD-chef Gabriel bedankt voor de door hun verontwaardiging gemaakte reclame?

Thilo Sarrazin: Het is verbazingwekkend hoeveel mensen over het boek praten zonder het gelezen te hebben. Maar het lijkt erop, dat mevrouw Merkel zich heeft ontpopt tot een van mijn beste boekpromotors.

Welt am Sonntag: Hoe kwam u op deze Cassandratitel?

Thilo Sarrazin: Geen onderzoeker werkt zonder een arbeidshypothese, want zijn onderzoek moet immers een richting hebben. Ik ben een op getallen georiënteerd mens. Mijn mening over Turken in Kreuzberg werd er niet door gevormd, dat ik door Kreuzberg gelopen ben en gezegd heb: alweer een hoofddoek of alweer een kinderwagen. Ik heb de Berlijnse statistieken bekeken. Ik heb er als wethouder van financiën al over nagedacht: hoe betalen we dat eigenlijk allemaal?

Welt am Sonntag: Men zou hier ook in kunnen lezen dat u een hekel aan Turken hebt.

Thilo Sarrazin: Dan hebt u het boek niet goed gelezen. Mijn sociologische gedachten gaan toch veel verder. Ik neem de sinds 45 jaar dalende geboortecijfers in Duitsland en het toenemende aantal kinderen met een onderontwikkelde afkomst als uitgangspunt. Ik laat zien, hoe bepaalde prestatie-indicatoren al jarenlang dalen. Het meest hebben mij de statistieken van BASF aangegrepen, die de testprestaties van hun jonge sollicitanten in rekenen en spelling over een periode van 35 jaar hebben vergeleken. De prestaties gaan dramatisch naar beneden.

Welt am Sonntag: En daar zouden de Turken schuld aan zijn?

Thilo Sarrazin: Ik analyseer een misstand, die innovatie in Duitsland verhindert. Pas heel laat in het boek kom ik op het thema migratie.

Welt am Sonntag: Wie precies zijn die ”wij”, over wie u het in uw boek heeft?

Verder dit interview inclusief video en vertaald door onze stem hier

PS: bezoek als dank ook eens onze sponsors zodat wij meer kunnen vertalen
Thilo Sarrazin heeft 100 % gelijk in al wat hij zegt. Ik heb zin om zijn boek te lezen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden