Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius
Zolang u bij uw voorstel niet meteen de afschaffing betrekt van alle mechanismen die de machtsverhoudingen scheeftrekken, zal niemand naar u luisteren. En volledig terecht, omdat zonder die afschaffing uw unitaire kieskring de machtsverhoudingen nog verder zou scheeftrekken en zou betonneren.
Ter herinnering, de vervalsende mechanismen die moeten verdwijnen zijn: alle pariteiten, grondwettelijke grendels, bijzondere meerderheden en alarmbellen. En de kieswet moet zo aangepast worden dat "één man, één stem" eindelijk realiteit wordt.
|
Mijn voorstel om één kieskring te creëren is net een onderdeel van een groter geheel voorstellen om scheve machtsverhoudingen recht te trekken. Als jij eerlijkheid nastreeft, dan ben ik niet jouw vijand. Mijn één kieskring zal allesbehalve machtsverhoudingen scheeftrekken, want iedereen mag daarin stemmen op wie die wilt. Iedereen hetzelfde dus! Pariteiten en blokkeringsmechanismen moeten inderdaad verdwijnen. Wat jij echter moet begrijpen is dat pariteiten eigen zijn aan het hebben van meerdere kieskringen. Eén man, één stem kan enkel gerealiseerd worden wanneer we maar één kieskring hebben, voor een gelijke stem toch in ieder geval.
Naar jouw afwijzing van mijn voorstel zullen waarschijnlijk meer mensen luisteren dan naar mijn voorstel, omdat jij België kapot wilt maken en dat vinden mensen op dit forum doorgaans sympathiek, maar aangezien het voor een verstandig mens duidelijk is dat één man, één stem en meerdere kieskringen niet samengaan, zal je de meer verstandige mensen daarmee afstoten, tenzij zij ongelijke rechten nastreven. Ik wil jou hiermee niet beledigen, maar wel aansporen om na te denken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman
En waarbij voor elke zetel evenveel stemmen nodig zijn.
|
Ook ik ben van mening dat er voor elke zetel evenveel stemmen nodig moeten zijn. Dat is iets wat enkel kan met één kieskring. Mijn nieuwste versie van de federale kieskring houdt pariteiten in op vraag van anti-Belgische tegenstanders van de meest logische federale kieskring. Daarbij moet opgemerkt worden dat ik dat dan compenseer door de stem van een politicus in het parlement gelijk te stellen aan zijn aantal stemmen. Op die manier maakt het weinig uit dat iemand maar de helft van de stemmen nodig had voor zijn zetel t.o.v. een ander, aangezien die dan ook maar een halve stem in het parlement zal hebben t.o.v. die andere.