Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francientje
Ik veronderstel dat je het over zigeuners uit de oostlanden hebt. Die hebben dus zo
ongeveer niks meer en daar is het kommunisme schuldig aan.
Voor het overige zijn er nooit veel problemen geweest met zigeuners uit Spanje, Portugal,
Frankrijk.Ik suggereer dat er voor die zigeuners uit de oostlanden iets serieus wordt
gedaan , misschien willen ze integreren, misschien ook niet. Maar het zijn mensen die
zwaar mishandeld werden door de nazi's en daarna door de kommunisten.
|
Ik had het over Sevilla, dat ligt dus in Spanje en niet in Oost-europa, en de zigeuners die daar wonen zingen vanaf hun verloederd balkan flamenco gezangen, veel authentiekere flamenco zul je niet vinden. Verschil tussen Oost-europa en Spanje is dat er in Oost-europa nog veel meer zigeuners wonen, zelfs tot verschillende miljoenen in Roemenië. De Roemeense cultuur is voor een deel beïnvloed door zigeuners (wat je heel sterk merkt in de manele muziek die populair is in Roemenië en Moldavië).
De communisten hebben net geprobeerd die zigeuners, die tot begin 20ste eeuw in Roemenië, Oekraïne en Rusland nog officieel in slavernij leefden, te integreren, hen jobs aan te bieden, fantsoenlijke huisvesting, etc. Die pogingen zijn grotendeels mislukt (behalve in de voormalige Sovjet-Unie waar zigeuners tegenwoordig tot de meer welgestelde bevolkingsgroepen behoren). Maar sinds de val van het communisme is de situatie van zigeuners (van de hele bevolking maar van zigeuners in het bijzonder als zwakste groep) er enorm op achteruit gegaan. Je moet mij niet geloven, er zijn voldoende studies van de UNDP, Unicef, de EU, en NGO's die aantonen dat de situatie van de zigeuners er in Oost-europa sterk op achteruit gegaan is.
Van iemand die de racistische apartheidspolitiek van Israel in de bezette gebieden steunt verwacht ik uiteraard niet veel begrip.