Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne
Kan je even naar Continental en Michelin bellen dat hun actief-wiel nooit gaat werken 
|
Dat, mijn beste, beweer ik helemaal niet.
Wat ik aan je kop probeer te krijgen is dat 2 kg aan electromotor met de huidige stand van zaken geen 10 kw kan verstouwen voor een langere periode.
En da's gewoon een kwestie van electrische weerstand.
Effe meerekenen. We gaan van een efficiente, borstelloze, electromotor uit, die zijn piekrendement van 97% haalt op een voor de auto gangbare snelheid. 70 Km/u.
Da's voor een lichtere wagen (jaja, met 300 kg aan accu die 60 kg aan benzinetank vervangt) 3,5 kw per wiel. Ergo, maar 105 W aan warmteontwikkeling in die motor. Wat koelribben op de aluminium behuizing, presto, opgelost.
Helaas, een normale wagen in normaal verkeer rijdt hoeveel % van de tijd aan de meest efficiente snelheid.
In't stad al niet, en op de snelweg ook al niet.
Laat ons veronderstellen, we rijden naar de zee, en de electromotor kan tegen 90% efficientie de stroom omzetten op 90 km/u.
Dan hebben ze 6 kw per stuk nodig. Oho, da's toch al 600W per stuk. Da's al een klein kacheltje.
Moderne motoren die voorzien zijn van hogetemperatuurs-isolatie, mogen kortstondig tot 180°C worden, en 130°C is hun maximale werktemperatuur. En da's binnenin de wikkelingen, niet op de buitenkant.
Je hebt aangegeven dat een brandstof verspillende motor 3 keer het aandrijfvermogen thermisch moet dumpen.
Die kunnen dat (en heb maar 1 mankement in je koeling, en je kan rookpluimen verwachten). Maar da's ook niet abnormaal. Da's een klomp goed warmtegeleidend metaal (aluminium), gevuld met warmte-afvoerende materiaal (koelwater en olie), met een lomp oppervlak voorin de wagen lekker in de rijwind, geholpen met grote ventilatoren. En bovenal, een enorme temperatuursgradient. In de verbrandingskamers is het 1000°C+. hoe groter het temperatuursverschil, hoe sneller de warmte-transfer.
Neen, deze jongen hoopt echt wel op goeie electro-aandrijvingen voor persoonlijk transport. Helaas weet ik uit praktijk maar al te goed dat het niet zo simpel is.
En die grote firma's die actieve wielen aan't ontwikkelen zijn, hebben redelijke budgetten, met ingenieurs die met dikke computers en stevige programma's er aan't werken zijn.
Toch, uitgezonderd een paar prototypes en peperdure speciallekes, gebruiken de meeste electrische wagens geen motor in wiel setup.
Hier een commercieël verkrijgbaar motor in wiel systeem. 4 kg+ voor 450 W piek....