Los bericht bekijken
Oud 2 september 2010, 19:47   #138
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Neen, niet echt. Weetje, de Vlaams-Nationalisten die toen gecollaboreerd hebben die leefden in hun tijd, een tijd waar wij weinig van af weten. Die mensen kozen partij tegen Belgie omdat Belgie altijd partij heeft gekozen tegen Vlaanderen, zo simpel is dat. En ik begrijp dat, trouwens, voor mij is dat geschiedenis.
Dat geldt voor de gewone man (zoals pakweg mijn grootouders). Maar niet voor Verschaeve.

Bovendien kon het oproepen voor het Oostfront op geen enkele manier iets opbrengen voor Vlaanderen. Hoe zou Vlaanderen in godsnaam vooruitgegaan zijn door zijn jongeren in Rusland te laten sterven voor een ander?

Citaat:
Ik weet wel, er zijn er die nog altijd in 1944 leven, maar die hun liedje is bijna uitgezongen, die leugen zal samen met hun generatie sterven en dan zal Vlaanderen bevrijd zijn van die enge haatmentaliteit.
Ik vrees van niet.

De zwartrok- en de slavenmentaliteit van de jaren '40 zitten nog steeds in vele Vlamingen ingebakken, niet in het minst in vele Vlaamsnationalisten.