Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon
Je gaat er een beetje te licht over heb ik zo de indruk, West-Europa, als naoorlogsbegrip bestond nog niet. Volledig Oost-europa was nog niet bezet door de rode legers.
Begrijp je? Half Europa wordt bezet door de USSR maar ze hebben geen gevaar te duchten van de communisten? Een en ander spreekt elkaar tegen.
Stalin is Polen binnengevallen en heeft het millitair bezet. Toen Hitler het deed vond men dat een grote zonde en moest er oorlog van komen, toen Stalin het deed zat niemand er mee in.
|
Nee, ik ga er niet licht over. Dat het Stalinisme gevaarlijk was staat buiten kijf. Maar daar ging het hier niet over.
U doet net alsof de keus voor nazi-Duitsland een logische was. Dat was het niet. Die keus was enigzins begrijpelijk voor de gewone man die werd opgestookt door de Verschaeves e.a. maar niet voor de leiders uit die tijd.
Ik begrijp die verering van Van Severen, Verschaeve e.a. dan ook niet zo goed. Die lafbekken hebben de Vlaamse beweging ver op achterstand gezet.
Ook het antisemitisme was voor de Vlaamse Beweging verre van logisch. In de jaren 20 en 30 waren er in verhouding erg veel Joodse flaminganten. Zij stonden er om bekend dat veel activisten bij hen werk en onderdak konden vinden toen die door België werden uitgekotst.
Ik vraag mij trouwens af of in die tijd al wel zoveel bekend was over de schaduwzijden het Stalinisme/communisme. De schaduwzijden van het nazisme kon men op een gegeven moment met eigen ogen aanschouwen, maar die van het communisme?