Los bericht bekijken
Oud 3 september 2010, 20:55   #20
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
@Moslim!

Geef mij eens een duidelijk voorbeeld van onterechte kritiek - of, zo je wilt zuivere provocatie.
Ik doel hiermee op politieke zaken. Niet puur en alleen vanwege het geloof. Dat laat ik volledig buiten beschouwing.
Moslims krijgen te horen dat ze de westerse manier van leven moeten aannemen etc. Wat dat concreet gezien inhoud is pure lucht. Duiding van migratie gerelateerde maatschappelijke problemen wordt afgedaan als kritiek op de islam. Als moslims dat niet aanvaarden kunnen ze niet tegen kritiek.

Als moslims niet tegen kritiek kunnen heeft dat te maken met achtergrond van die moslims, dat moslims dan meestal afkomstig zijn uit landen die een totalitair regime kennen of lang kenden is juistere verklaring, kritiek is daar iets dat als ontrouw wordt beschouwd.

De hevige reacties op de Mohammed cartoons zijn ook een voorbeeld. In de lijn met de frustraties van moslims dat alles wordt afgedaan alsof het over de islam gaat. Als een moslim zijn vrouw slaagt is dat omwille van de islam als een moslim op de stoep spuugt is dat omwille van de islam, als een allochtoon een crimineel is is dat omwille van de islam... Gewone logische redeneringen als huiselijk geweld en ongemanierdheid en sociale achtergrond zijn niet van toepassing op de moslims.

Het is voor niet moslims bijna onmogelijk geworden om niet in termen van een clash of civilisations te denken. De volgende fase was eurabia. Beide concepten zijn bedacht en de wereld in gestuurd door niet moslims.

Door dit alles is er helemaal geen sprake van debat of kritiek op de islam.
Alles wat moslims aangaat wordt geculturaliseerd. Als zelfs schoolboeken moslims als terroristen beginnen af te schilderen kun je moeilijk spreken van een open debat dat over de inhoud van de religie gaat. Het is voor de meeste mensen een feit geworden, islam is gewelddadig en als moslims willen integeren moeten ze daar mee leren leven en afstand nemen de gewelddadige aspecten van hun religie.
De inhoud van de islam is er zelfs niet aan te pas gekomen.

Ik vraag me af hoe volgelingen van andere religies zouden reageren moesten ze hun emancipatie lessen krijgen via cartoons die hun religie in het belachelijke trekt en zegt: "dit is wat jullie moeten accepteren om aangepast te zijn". De meeste westerse moslims zeggen foert tegen die cartoons, neen bijna alle westerse moslims zeggen foert maar toch wordt het in beeld gebracht alsof het omgekeerde waar is. Er is geen kritiek op de islam en de media heeft die rol op zich genomen, waar ze mijn inziens helemaal niet volwassen mee is omgaan. Als er wel kritiek komt op de islam of moslims is dat van andere moslims. Die lijken blijkbaar de enige te zijn die nog een min of meer nuchter oordeel kunnen vellen. In dat opzicht ben ik het dus niet eens dat moslims niet tegen kritiek kunnen.
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden