Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door markasiet
Ik geef je overschot van gelijk en ook ik kan me ergeren aan het subjectief beoordelen van een leerling. Toen ik tijdens een sessie 'zeg het hem zelf' het één en ander uit de doeken deed, werd ik gevraagd om dit bij z'n kabinetschef uit te leggen. Ik legde met handen en voeten uit dat er een mix van level-leren en studiepunten verzamelen moest komen met een duidelijk kaart van wat je waar hoeveel moest halen. Deze Waalse man noteerde vrij stoïcijns en nu lees ik iets over dat Smet games wil invoeren. pff.
Over het één en ander ben ik nu een boek aan het (her)schrijven en vond in deze topic het gevraagde meer stavend materiaal.
Momenteel vonden de 2 uitgeverijen waar ik m'n manuscript naar stuurde een zeer krachtige boodschap, maar voor de ene was het niet commercieel genoeg , voor de andere was de boodschap zeer goed maar de verpakking moest nog 'aangepakt' worden. Deze herfstvakantie weet ik dus wat gedaan.
Zij die graag nog getuigenissen toesturen of bemerkingen hebben: feel free!
Marc Bellinkx
-Epo in het onderwijs-
|
Ik heb een vrij grote familie en vriendenkring en kan je boeken vol verhalen bezorgen.
Mensen die in het leven totaal mislukt zijn en in de goot leven door een foute opleiding.
Mensen die dankzij een juiste opleiding en aanmoediging zelfs al kwamen ze uit het BUSO, tot de grootste in hun sector behoren.
Ik kan je zelfs een email bezorgen van iemand met een IQ van meer dan 140 en lid van Mensa, die eenvoudig verkondingde dat een kind geen toekomst heeft als het geen ASO heeft gevolgd.
Als de slimste van onze maatschappij al met dergelijke achterlijke ideeën rondlopen, wat wil je dan van de rest van de maatschappij.
Citaat:
Ouders sturen soms liever hun technisch aangelegd kind naar Humane ( want niet sterk genoeg uit 2 ASO gekomen ) dan naar IW ( hij was sterk in wiskunde ) want TSO is maar marginaal ???????
|
Zit met hetzelfde probleem met mijn dochter die nog bij haar moeder woont.
Wiskundig en Technisch een krak, maar op taal een ramp.
Zij wil binnenhuisarchitectuur gaan volgen en moet van haar moeder 3 humane-talen doen, want anders heeft ze geen toekomst en kan ze volgens haar moeder niet naar de unif om architecte te worden
Citaat:
Ik bedoelde dat er een basis aan vakken ( nu worden er volgens mijn mening in sommige richtingen te veel vakken gegeven ). In BI 2 uur godsdienst ( en owee bij een tekort als je leraar een 'autoriteit' is ) daar stel ik me vragen bij!
Dit jaar 3 leerlingen met C-attest en deïnteresse voor STW zitten er WEER als 3 hartsvriendinnen ( zonder tucht, opvoeding ) al na 2 dagen de boel te verzieken: ook wij staan met de rug tegen de muur en moeten ze minstens tot 2 februari creatief bezig houden! ( liefst uit de klas )
|
Kijk eenvoudig naar de CVO's die evenwaardige diploma's uitreiken als het regulair onderwijs. Maar waar de slaagkansen veel hoger liggen en het aantal dat de school verlaat zonder diploma veel lager ligt.
Goed, de CVO's hebben geen ASO richtingen en geven enkel de noodzakelijke vakken vastgelegd in de eindtermen voor die richting.
Maar als je nu even naar de veranderingen kijkt in de hogere opleidingen.
Waar de Unif'sstudenten verliezen aan de hoge scholen, dit omdat men zonder verlies van jaren, na het behalen van een graduaat, kan doorgaan voor een bachelor en dan voor een master.
Men behaald nu dus reeds na 2 jaar een eerste diploma en blijft niet meer met legen handen achter als men faalt in het 3de jaar bachelor, na 3 jaar heeft men zijn bachelor en doet dan 2 jaar voor een master, faalt men daar dan heeft men wel zijn bachelor en blijft men niet met lege handen zitten na 4 of 5 jaar unif.