Los bericht bekijken
Oud 31 mei 2004, 20:27   #6
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Hewel,

Die Vanhoutte heeft gelijk.
(V)echtscheiders, geweldenaars, criminelen, racisten etc. vind je in elke partij.
Iedereen heeft boter op zijn hoofd, en die lijkenpikkerij zal vroeg of laat in het gezicht van de gieren terugslaan.

Ik reken graag af met de ideeën van Vlaamsblok, N-VA, CD&V, e.v.a., en Ik zal zeker ook niet vrij zijn van af en toe schadenfreude en het verkeerdelijk veralgemenen en doortrekken van particuliere beestigheden naar een hele partij, maar het is en blijft verkeerd. :oops:
Helemaal mee eens.
Bij zo'n vechtscheidingen zijn er minstens twee redenen om terughoudend te zijn:
a) De kinderen. Je zal maar naar school gaan, en in de klas zitten tussen je medeleerlingen, na zo'n artikel over je ouders.
b) Je krijgt bijna nooit een realistisch zicht op wat écht is gebeurd. Dat viel ook weer op bij dit voorpagina-artikel in De Morgen. Er was geen sprake van het traangasbusje, dat de vrouw zou hebben gehanteerd, er werd niets gezegd over het feit dat de vrouw van de rechter niet op die plaats mocht zijn, of dat het hoederecht voorlopig aan de vader was toevertrouwd en dat de moeder uit de buurt van de kinderen moest blijven. Het artikel was dus, los van overweging a) (en de overwegingen van Vanhoutte) in zuiver feitelijk opzicht absoluut niet publicatierijp. De Morgen verzweeg over heel de lijn de meervoudige overtredingen door de vrouw, wat zo goed als zeker aan de politieke motivatie van de krant moet toegeschreven worden. Over het algemeen geloof ik, dat je het punt van publicatierijpheid in zo'n zaken bijna nooit bereiken kunt. Ik beweer absoluut niet dat dit hier is gebeurd - ik weet er volstrekt niets van - maar ik zeg wel dat het in bepaalde omstandigheden mogelijk is om vrijwel iedereen zot te tergen en tot wanhopig geweld te brengen. Best mogelijk dat de ene partner eerst de andere kierewiet heeft gepest, waarna die andere met een spuitbus komt opzetten of klappen uitdeelt. Wie weet? Wie heeft een zicht op de psychische toestand van de betrokkenen in zo'n persoonlijk geladen vete? Zo'n persoonlijke ruzies zijn nauwelijks doorzichtig, je weet het niet, en je oordeelt dus best niet.