Los bericht bekijken
Oud 11 september 2010, 13:52   #10
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik was tot voor kort de gelukkige bezitter van een aantal aandelen en obligaties aan toonder die in een niet nader te specificeren kluis lagen. Dat was een hele geruststelling toen de bankencrisis uitbrak, want de bank mocht failliet gaan, mijn vermogen was grotendeels veilig.

Moest een bank kunnen garanderen dat ik ten alle tijde aan mijn effecten kan, ongeacht de toestand van de bank, dan kan ik ermee leven. Het debacle met Lehman Bros heeft bewezen dat banken niet de betrouwbare partners zijn aan wie je zonder dralen je vermogen kan toevertrouwen.

Wat denken jullie?
Ik denk dat je je zorgen om de verkeerde redenen. Wat op een effectenrekening staat, is van jou, en niet van de bank. Dus ook als de bank failliet gaat, blijf jij eigenaar van die effecten. Ik ken geen praktijkgeval waar mensen hun effecten zijn kwijtgeraakt bij een faillissement. Het is wel mogelijk dat de zichtrekening tijdelijk wordt geblokkeerd tijdens de afhandeling van een faillissement, zodat je de facto je effecten tijdelijk niet meer kunt verkopen.
Wat er met Lehman is gebeurt, heeft niets te maken met effecten aan toonder of effecten in bewaring. Het probleem was dat die fondsen vooral belegden in aandelen en obligaties van een bedrijf dat failliet gegaan is.
gertc is offline   Met citaat antwoorden