Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2004, 12:59   #53
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Citaat:
Maar Antoon: de grootste kostenpost voor huidige regering is de invasie en euh... reconstructie/bezetting van Irak en dat zie ik op geen enkele manier passen binnen de "war on terror" waar jij op doelt. Heb deze vraag al herhaaldelijk hier gesteld en nog steeds geen afdoend antwoord van links/rechts/onzijdig...
Men zou toch grof geld verdienen door de grote contracten voor de heropbouw in irak...en volgens velen zou het toch enkel om olie te doen zijn geweest dus daar is men toch geld mee aan het verdienen zou ik denken. 8)
illwill, oorlog en reconstructie worden betaald met belastinggeld, maar de mensen die een deel van dat belastinggeld als oa loon aanrekenen zijn CEO's en werknemers (en onrechtstreeks de aandeelhouders) van een beperkt aantal bedrijven. Lijst met firma's is vrijgegeven door de VS, daar is niks geheimzinnigs aan.

Idem voor soldaten:
hun lonen vormen slechts een gedeeltetje van de oorlogskosten. Producenten van kogels, reserve-veters en rupsbanden hebben een goede klant aan 135.000 man in den vreemde. Maaltijden en andere dagdagelijkse voorzieningen worden in steeds grotere mate uitbesteed aan weer andere firma's zoals Kellog, Brown & Root. Die doen dat natuurlijker ook niet enkel en alleen voor de schoon ogen van de Irakese mensen of uit liefde voor de GI's.

Natuurlijk vloeit een deel van dat belastinggeld via uitgaven van de contractanten en soldaten terug in de Amerikaanse economie, maar op termijn zal bvb Haliburton relatief rijker worden door de situatie in Irak dan de Amerikaanse staatskas.

In princie kan de coalition of the willing een leuke boost zijn voor de plaatselijke economie maar hun huidige politiek van in de bases te blijven en ze slechts in gewapende konvooien te verlaten voor patrouilles, bemoeilijken dat.
Aan NGO's en journalisten zijn in elk geval al wat ondernemende Iraki's een dollar of twee rijker geworden

Het laten terugbetalen door de nieuwe Irakese regering van een deel van de reeds gemaakte kosten (uitgezonderd die in de olie-industrie) wil ik eerst nog zien en dan pas geloven...