Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2004, 16:12   #1
grossfaz
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Geachte,

U heeft al heel wat politieke watertjes doorzwommen. Van de Rode Jeugd van de Stalinistische Partij van de Arbeid, over KVHV, naar de witte beweging, naar ID21, naar Spirit en nu VLD.

Dat is geen erg hoor, maar u wordt toch heus niet meer op uw eventuele uitspraken van in de tijd van de Rode Jeugd aangesproken. En maar goed ook, mensen evolueren namelijk.

Waarom kan men dezelfde tolerantie niet aan boord leggen met betrekking tot het Vlaams Blok vraag ik mij dan af. Het vreemdelingenstandpunt van het Vlaams Blok is door de jaren heen van een etnische grondslag ("multiraciale" samenleving) naar een culturele grondslag gegaan ("multiculturele" samenleving). Het Vlaams Blok zet zich niet (meer) af tegen andere kleuren, maar wel tegen een samenleven van verschillende culturen. Men kan daar bedenkingen bij hebben, maar als dusdanig redeneert het Vlaams Blok niet op raciale basis, maar op culturele. De cultuur kan men ook overnemen, en dat is net de bedoeling van het Vlaams Blok.

Mijn concrete vraag is dus: zou het niet verstandiger zijn af te stappen van dat stigmatiserende als men over het Vlaams Blok spreekt? Natuurlijk kan men het fundamenteel oneens zijn met de kritiek van het Vlaams Blok, vanzelfsprekend. Maar "racistisch", redenerende op basis van etnische afkomst doet het Vlaams Blok al lang niet meer.

mvg,

Tom
stud. rer. pol.
grossfaz is offline