De afschaffing van de indeling in BSO, TSO en ASO zal niets veranderen aan de maatschappelijke waardering van de keuzes die leerlingen maken (of die voor hen worden gemaakt). Bovendien bereidt het LO vandaag primair voor op het ASO. Niet zo gek dus dat disproportioneel veel leerlingen in het ASO terechtkomen. Veel ASO-scholen bieden trouwens ook LO aan, in tegenstelling tot de BSO- en TSO-scholen.
Men zou de toegang tot het ASO derhalve moeten beperken tot die leerlingen die een bepaald minimum hebben behaald in het zesde jaar. Nu weet ik ook wel dat een leerling van 12 een heel andere leerling kan zijn op zijn 15de. Er moet dus nog altijd wel een "route" bestaan om over te schakelen op het ASO.
Meer flexibiliteit en trajecten-op-maat zie ik wel zitten, maar praktisch is zoiets niet eenvoudig te realiseren, zoals de experimenten daarmee in het hoger onderwijs aantonen. Toch valt het te overdenken om bijvoorbeeld een creditsysteem te lanceren waardoor goede leerlingen sneller hun middelbare opleiding kunnen voltooien en slechte één jaar extra tijd krijgen (verlengde leerplicht). Wie zijn opleiding in vijf jaar afrondt, krijgt een jaar vakantie plus een geldbonus ter waarde van de maatschappelijke kost van dat uitgespaarde zesde jaar (hij of zij mag natuurlijk ook meteen naar de universiteit).
Bovendien moeten we dringend af van het schoolbankensysteem: zeker in de derde graad zou het al mogelijk moeten zijn om minder schooluren op touw te zetten en meer op zelfstudie in te zetten. Dat maakt bovendien de overgang naar hoger onderwijs minder bruusk. Eventueel kunnen leerlingen die toch behoefte hebben aan extra schooluren nog bediend worden in kleine groepjes. Op deze wijze kunnen leerkrachten in de derde graad ook meer tijd vrijmaken om zich verder te bekwamen in hun vakgebied.
Het probleem van de doorstroming van arbeiderskinderen naar het ASO lossen we alleszins niet op door de lat lager te leggen, en ik hoop dat dan ook niet de bedoeling is. Eerlijk gezegd vrees ik dat we wat dit thema betreft de grenzen van de maakbaarheid wel bereikt hebben. Of beter: dit kan niet (louter) binnen het raamwerk van het onderwijsbeleid opgelost worden.
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 14 september 2010 om 17:40.
|