Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
Eén van de belangrijkste argumenten voor de sluiting van de Ring en dus de aanleg van de Lange Wapper is de haven op linkeroever, met name het Deurganckdok en het aan te leggen Saeftinghedok. Daar zouden wekelijks tienduizenden containers gelost worden en die moeten (bij gebrek aan serieus beleid rond binnenscheepvaart en goederentreinverkeer) allemaal op vrachtwagens naar alle uithoeken van Europa.
|
Je vergeet natuurlijk ook nog de tweede sluis voor de Waaslandhaven (via het Deurganckdok overigens), de grotere sluis in Terneuzen en uitbreiding van de haven in Gent, de nakende Seine-Schelde verbinding. Die allemaal extra verkeer met zich mee zullen brengen, of je dat nu graag hebt of niet.
En je vergeet blijkbaar ook maar al te graag dat onze wegen
vandaagvol zitten, ondanks de 'crisis'. Moest je het niet weten, probeer eens op een doordeweekse morgen van Hasselt naar Antwerpen te rijden. Die zit volgestopt met vrachtwagens die goederen gaan
leveren in Antwerpen.
Natuurlijk kan je dan gratuit gaan beweren dat ze dat maar over de kanalen of over het spoor moeten doen. Waarbij je natuurlijk ook weer vergeet dat de kanalen en de spoorwegen in wezen ook vol zitten.
En nieuwe aanleggen mag niet van de groenen. Voor die mannen is alleen paard en kar over de heirweg aanvaardbaar. Leopoldkanaal verbreden? Liefkenshoekspoortunnel? Tweede haventoegang via Lier? Ijzeren Rijn? Verbreding Albertkanaal tot 9000 ton? Duwvaartkanaal?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
En dus (begrijpe wie kan) moet al die vracht met goedkope Chinese rommel quasi door Antwerpen rijden.
|
Het is vandaag al meer en meer Vietnamese en Cambodjaanse rommel. De chinezen besteden daar hun productie uit wegens te hoge loonkosten in China

En misschien komt daarna ooit nog eens Afrika aan de beurt als lage-kosten productie-land.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
Dat is wat mijneerke Peeters bedoelt als hij het heeft over Vlaanderen, logistieke draaischijf. Het is bij die draaischijf nog niet doorgedrongen dat het Deurganckdok quasi permanent leeg ligt, dat olie schaarser wordt en dat soort transport dus minder winstgevend, dat Chinese arbeiders aan het staken zijn geslagen en loonopslag willen wat het begin van het einde van de globalisering en de lageloonlanden betekent. Tegen de tijd dat zowel het Saeftinghedok als de Lange Wapper klaar zijn, is de economie al onherkenbaar veranderd en dan zitten we hier met dokken en viaducten en tunnels en 18 rijstroken in Merksem en een tiental extra op- en afritten in Borgerhout, Berchem en Deurne die allemaal tot niets dienen.
|
Moest dat gebeuren, dan zullen er ook 4 miljoen doppers zijn in Vlaanderen.
Maar het zal niet gebeuren. Integendeel, de groei van de koopkracht van de Chinezen zal nog meer verkeer met zich meebrengen. Misschien zal de samenstelling veranderen, maar de hoeveelheid zal niet verminderen. En naarmate de waarde van de getransporteerde goederen stijgt, vermindert ook het belang van de olieprijs.
En zoals al gezegd: er zijn nog genoeg lage-loonlanden over om uw "rommel' te produceren. Die dus nog extra verkeer gaan teweegbrengen.
Er is trouwens nog flink wat te besparen op de brandstofkosten van de scheepvaart. Speciale coatings, LNG, hulpzeilen, ... Als er echt een structurele stijging is van de olieprijzen zal de scheepvaart zich daar echt wel aan aanpassen hoor.
Dat het potentiëel van de Waaslandhaven niet volledig benut wordt heeft juist te maken met het feit dat de ondersteunende infrastructuur niet klaar is geraakt: Liefkenshoek-spoortunnel, Grote Ring, ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie
Het zou een verademing zijn indien er een aantal politici zouden opstaan met een lange termijnvisie die niet geleid worden door idiote concepten die worden ingegeven door de belangen van de ondernemers, havenbaronnen, bankiers, betonmolens en andere zwendelaars maar die de belangen dienen van de bewoners van de gemeentes, steden en regio's waarvoor ze verantwoordelijk zijn.
|
Het zou een hele verademing zijn als we eindelijk eens rationele beslissingen zouden kunnen nemen zonder dat die systematisch gesaboteerd worden door rijkelijk gesubsidieerde eco-fascisten die met hun goed doordachte agitprop-methodes maar al te graag inspelen op de NIMBY-mentaliteit en onredelijke angsten van de bevolking. Zodat er eindelijk in het lange-termijnbelang van de bevolking gehandeld wordt.