Los bericht bekijken
Oud 15 september 2010, 05:45   #71
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik ben niet tegen openbaar vervoer, maar wel voor een heel nuchtere kosten / baten analyse.
Daarbij moet je wel de positieve externaliteit mee rekenen.
Citaat:
En dat zal volgens mij betekenen dat het openbaar vervoer beperkt wordt tot de belangrijke verkeersstromen en spitsuren.
Met enkel de belangrijkste stromen tijdens de spitsuren raakt je OV nooit uit de kosten. Een spoorlijn rendeert maar als je er veel treinen op laat rijden. Vandaar dat de private spoorwegmaatschappijen in het VK de dienstregeling zo uitgebreid hebben. Je moet toch minstens een keer per uur rijden wil je geld verdienen...
In Duitsland en Zwitserland rijden IC en IR treinen ook minstens eens per uur, en dat van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. En die treinen maken winst.

De NMBS wordt voornamelijk gesubsidieert om haar te beschermen tegen de noodzaak efficient te worden. Niet omdat zonder die subsidie geen treinverkeer mogelijk zou zijn...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden