Los bericht bekijken
Oud 15 september 2010, 11:27   #152
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Als ik het goed begrijp wordt men dus pedofiel omdat men door een pedofiel misbruikt wordt?
Nee, u hebt me niet goed begrepen. U pikt maar één factor (sexueel misbruik door een pedofiel) uit het geheel van mogelijke factoren dat ik zeer uitdrukkelijk vermeldde.

Voor het gemak herhaal ik die paragraaf nog eens hieronder:

De sexuele ontwikkeling is een onderdeeltje van die groei tot een volwassen mens. Die ontwikkeling kan gestopt worden door bepaalde omgevingsfactoren, in casu de opvoeding. Sexueel misbruik kan zo'n fnuikende factor zijn, maar dat hoeft helemaal niet: het kindje kan ook gefnuikt worden - en dat is imho de meest voorkomende storing - door emotioneel misbruik, door een autoritaire of afwezige vader, door een dominante moeder etc.

Citaat:
Wat was er eerst, de pedofiel of het kind? begrijp je het dilemma?

Ok, hoe verklaar je dan dat mensen hetero of homo worden?

Als een kind niets misdaan wordt dan ontwikkeld het zich tot hetero?

Als het misbruikt wordt door een pedofiel ontwikkeld het zich een pedofiel?

Als het misbruikt wordt door een homo dan ontwikkeld het kind zich tot homo?
Neen, dus.

Om het vereenvoudigd voor te stellen: een pas geboren kind is (ondermeer) op sexueel gebied een onbeschreven blad. Zoals in elk levend wezen (en zelfs in elke natuurlijk gegeven) zitten alle mogelijke evoluties er in potentie in. De omgeving (in casu de opvoeding en de persoonlijkheid van de ouders) zal - vooral in de eerste vijf levensjaren - bepalen in welke richting het kind (ondermeer) sexueel zal evolueren.

Nog simpeler: elk kind kan als volwassene een hetero, een homo, een pedo en nog zoveel meer worden. Het hangt ervan af hoe je het behandelt. Als alle factoren die het kind beïnvloeden optimaal zijn, wordt het een evenwichtige, goed gevormde heterosexuele volwassene.