Ik weet niet op de titel passend is, maar iets klopt hier niet:
(kunnen ook de statistieken zijn...)
Stelling: ( = stelling modale Belg, stelling overheid ? )
- hoe meer flitspalen op "gevaarlijke punten" in de stad en omgeving zouden toch vooral het aantal letselongevallen moeten verminderen, en logisch gezien ook het aantal slachtoffers.
Cijfers en evolutie 1996-2008 vh Brussels Gewest vind men hier:
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/p...m325-81146.pdf p 11 en 12 (beneden copy/paste)
Brussel heeft ondertussen *ca. 100 flitspalen:
enkele links van een circa evolutie:
http://flits.bnet.be/flitspalen/overzicht.jsp?prov=11 *hier 94 stuk, 50/70 kmh.
Citaat:
http://www.radio1.be/category/vrije-...den/flitspalen
100 flitspalen voor Brussel
Indien alles volgens plan verloopt zullen tegen de zomer in het Brussel Gewest zowat 100 vaste flitspalen de snelheid van de weggebruikers controleren.
In het straatbeeld van Brussel verschenen de eerste flitspalen in 2006. Toen kregen 30 kritieke plaatsen een flitspaal.
[...]
|
Rare goed-slecht-nieuws-show ?
Citaat:
http://www.brusselnieuws.be/artikels...en-vruchten-af
donderdag 24 juni 2010
Flitspalen werpen vruchten af
aanverwante artikels:
Flitspalen in Brussel voor het einde van het jaar
De eerste digitale flitscamera is voor Schaarbeek
'Brusselse flitspalen werken beter dan Vlaamse'
http://www.brusselnieuws.be/artikels...er-dan-vlaamse
Parket van Brussel wil geen flitspalen
Aantal verkeersdoden stijgt alleen in Brussel
Verkeersveiligheid slabakt ook in 2009
Brussel - De negentig flitspalen in het gewest hebben een gunstig effect op de verkeersveiligheid. Met name het aantal zware snelheidsovertredingen nam de voorbije jaren gevoelig af. Dat blijkt uit de recentste mobiliteitsgids. [2 reacties]
De voorbije jaren installeerde het Gewest in totaal negentig flitspalen, vooral op de gevaarlijkste kruispunten.
De plaatsing van de camera’s begint nu ook duidelijk vruchten af te werpen. Dat blijkt uit de recentste Mobiliteitsgids van de Vereniging van Stad en Gemeenten van het Brussels gewest (VSGB).
Zo daalde het aantal zware snelheidsovertredingen (meer dan twintig km/u te snel) duidelijk. In 2006 waren die snelheidsovertredingen nog goed voor meer dan de helft van alle geflitste voertuigen. In 2008 bedroeg dat aandeel nog 45 procent, terwijl de erg zware voeten vorig jaar nog 40 procent van de bekeuringen uitmaakten.
Ook het aantal wagens dat te snel rijdt, nam vorig jaar af. Op 100 controle-uren werden 50 overtredingen geteld. In 2008 waren dat er nog 81,4. De cijfers voor 2009 omvatten de periode tot oktober.
...]
|
Toch nog bronnen zoeken welke jaren (ongeveer) hoeveel aantallen flitspalen geplaatst werden:
Citaat:
http://www.belgeoblog.be/2006/11/14/...en-in-brussel/
De komende maanden komen er in Brussel 27 extra flitspalen bij op zwarte verkeerspunten waar veel slachtoffers vallen. Dat brengt het totaal op 61 flitspalen.
Het is de uitdrukkelijke bedoeling van minister Pascal Smet om de locatie van die flitspalen niet geheim te houden, maar ze juist aan de automobilisten bekend te maken.
|
ook:
http://www.brusselnieuws.be/artikels...e-van-het-jaar
en:
http://www.2fast4u.be/forums/showthread.php?t=16205
Dus nemen we
hypothetisch aan, soit de statistiek gaat toch maar t/m 2008:
2005: 0
2006: 34
2007: 61
2008: 83 ?
2009: 89 ?
2010: 94
Nu "de statistieken":
Citaat:
Brussel Hfst Gewest, totalen
: 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 ... || 2005 2006 2007 2008
letselongevallen
2.959 2.750 2.956 3.063 2.707 2.231 1.900||3.939 3.968 4.078 3.997
slachtoffers
3.805 3.595 3.868 4.022 3.621 2.982 2.448||5.017 5.059 5.126 5.052
doden 30 dagen
31 ... 40 ... 38 ... 50 .... 44 ... 37 ... 37 ..||.. 28 .. 26 .. 31 .. 35
zwaargewonden
201 . 223 . 231 . 229 . 195 . 184 . 162 . ||. 289 . 208 . 243 . 222
|
Kijk vooral naar de cijfers 1996-2002*, hierbij een opmerking voor de ontbrekende cijfers 2003-2004:
Citaat:
Kwaliteit van de cijfers
De gegevens over dodelijke slachtoffers zijn het betrouwbaarst en stabielst. In dat geval is het erg waarschijnlijk dat de politie of het parket tussenbeide komt bij het ongeval. De gegevens over lichtgewonden zijn wellicht onderschat, meer bepaald voor zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers). Op basis van Belgisch en internationaal onderzoek wordt de graad van registratie door de politie voor dodelijke ongevallen geraamd op 90% (waarbij we de resultaten nog kunnen verbeteren dankzij de gegevens van de parketten). Die graad ligt bij 50% voor slachtoffers die in het ziekenhuis werden opgenomen en lager dan 20% voor zeer licht gewonde slachtoffers (die niet in het ziekenhuis werden opgenomen).
De gegevens van 2001 tot 2004 zijn het minst betrouwbaar wegens de reorganisatie van de politiediensten. Sinds 2002* voert de ADSEI bij elke update een kalibratie (statistische bijschatting van ontbrekende gegevens voor elke politiezone) door voor de niet-dodelijke ongevallen. Dat verklaart de lagere stabiliteit van de statistieken van de gewonden tussen twee opeenvolgende updates en de problemen met afrondingen. De recentste publicatie is telkens geldig.
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...llen/index.jsp
|
De cijfers 2003 en 2004 gaat ge
daarom niet meer terugvinden op deze nieuwe website sinds 2009.
Iemand een verklaring (andere maatregelen ? bvb meer drempels, meer zone 30/ 50 kmh, lagere/meer V-beperkingen) voor deze eerder licht negatieve cijferevolutie sinds er flitspalen geplaatst werden ?
Meer verkeer kan men niet direct een verklaring noemen, want drukker verkeer = veel langzamer verkeer of fileverkeer, waar eerder veel moeilijker doden en zwaargewonden kunnen vallen.
Het kan natuurlijk zijn dat er een redelijk groter aantal kwetsbare weggebruikers verongelukken, maar daar heb ik voorlopig geen cijfers van.