Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2004, 21:04   #1
Patrice
Gouverneur

Standaard

In een krant (ik weet niet meer dewelke, ik denk De Standaard) werd enkele maanden geleden een onderzoek verricht naar de interne democratie in de verschillende partijen. De hoogste score haalde de VLD met 96%, en het laagste het Vlaams Blok met 17%.
Deze twee partijen hanteren dan ook een totaal verschillend systeem:

In de VLD wordt absolute vrije mening toegelaten. Men mag ook vrij stemmen. Op congressen kunnen de standpunten gewijzigd worden, met een ledenpetitie kan een verplichte behandeling verkregen worden, rechtstreekse verkiezing van de voorzitter, enz.
Het Vlaams Blok daarentegen is zeer strak georganiseerd. De congressen worden enkel ingericht door een partijbestuur van 12 personen die niet verkiesbaar zijn (hoewel Frank Van Hecke blijkbaar herverkozen werd, en enkel de eerste maal aangesteld door de vorige voorzitter Karel Dillen). Het programma wordt opgesteld door de partijraad van 80 personen die elk hun eigen district vertegenwoordigen en in consensus beslissen. Een aantal standpunten zijn ook statutair vastgelegd.

In het Belgische, politieke stelsel kunnen we enkel om de 4-5-6 jaren één stem uitbrengen. Een Vlaams Blok-kiezer weet daarbij duidelijk voor welk project hij stemt, een VLD-kiezer daarentegen niet: hij stemt voor alles en tegen alles, hij stemt voor standpunten die onmiddellijk kunnen gewijzigd worden, enz. (of zo komt het toch over). Verder pleit de VLD wel voor bindende referenda, maar op het einde van de vorige federale legislatuur werden de betreffende grondwetartikels niet voor herziening vatbaar verklaard (of vergis ik mij?), dus dat doet me eraan twijfelen of de VLD dit echt wil doorzetten.

Uw mening graag.
Patrice is offline