Oorspronkelijk geplaatst door Nieuwsblad
ANTWERPEN - Een toevallige ontmoeting tussen de beruchte crimineel Abdelkader R. en een van zijn slachtoffers, is gisteren op de griffie van het hof van beroep ontaard in een zware vechtpartij. Een griffier die wilde tussenkomen, deelde in de klappen.
Groot tumult, gisterochtend op de correctionele griffie van het hof van beroep in Antwerpen. Said Ouldhaj (35), broer van de in 2006 doodgeslagen Brahim Ouldhaj, wilde het strafonderzoek naar de dood van zijn broer inkijken.
Begin dit jaar veroordeelde de rechtbank van Mechelen de Antwerpse zware jongen Abdelkader R., alias Lange Kadda, tot 40 maanden cel omdat hij Brahim Ouldhaj een fatale kniestoot zou hebben gegeven tijdens een confrontatie in dancing Illusion in Lier. R. ontkent de feiten en ging in beroep, waardoor het dossier naar het hof van beroep in Antwerpen verhuisde.
Op het moment dat de broer van het slachtoffer het dossier inkijkt, verschijnt ook Lange Kadda op de griffie. 'Hij was in het gezelschap van een van zijn bendeleden', aldus Said Ouldhaj.
'Toen hij me zag, begon hij me uit te dagen. Kan ik je ergens mee helpen, riep hij me toe. Vervolgens begon hij keihard op mijn gezicht te boksen en schopte hij tegen mijn knie. Een personeelslid van de griffie probeerde ons uit elkaar te halen, maar Kadda haalde ook naar hem uit. Hij sloeg die arme man zo hard tegen het hoofd dat hij achterover viel. In het tumult is een computer gesneuveld. Hij heeft ook de dvd-speler, waarop wij beelden van een bewakingscamera wilden bekijken, vernield. De vloer van de griffie lag vol bewijsstukken. Zijn kompaan heeft geprobeerd om bewijsmateriaal mee te nemen. Uiteindelijk heeft de politie Kadda kunnen overmeesteren.'
Said Ouldhaj liep verwondingen op aan zijn neus, oog, knie en elleboog. 'Een ambulance heeft me naar ziekenhuis gebracht. Maar toen ik buiten op de ziekenwagen stond te wachten, wandelde Kadda alweer als een vrij man naar buiten. Hij vermoordt eerst mijn broer Brahim, valt mij nu aan én slaat ook een griffier neer. Wat moet er gebeuren voor ze die kerel opsluiten?'
Lange Kadda spreekt de versie van zijn opponent Ouldhaj met klem tegen. 'Mijn cliënt was op de griffie, maar voor een andere zaak', zegt advocaat Tim Smet. 'Mijn cliënt stelt dat Ouldhaj hem met een dossier op het hoofd heeft geslagen. Hij heeft zich enkel verweerd. Hij heeft ook verwondingen laten vaststellen en heeft klacht neergelegd tegen Ouldhaj.'
De Antwerpse politie is bijzonder karig met informatie. Wie begonnen is en wie de griffier heeft geslagen, weet de politie niet. 'We kunnen enkel bevestigen dat er is gevochten en dat de griffiebediende een slag heeft gekregen.'
|