Discussie: Multicultuur
Los bericht bekijken
Oud 15 augustus 2002, 20:53   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

@Jos Verhulst
Normen en waarden zijn louter afspraken die steeds naargelang de omstandigheden voor modificatie vatbaar zijn.
Uit de wrijving tussen verschillende normensystemen kan er een nieuw groeien, dat meer aangepast is aan de huidige situatie (alhier: mensen van verschillende ethnische origine binnen dezelfde leefgemeenschappen)

Verder vind ik het een nogal perfide bedoening om cultuur en normen als bijna synoniemen door elkaar te haspelen, en strikt aan elkaar te relateren zoals u het hier brengt. Vooral zonder een echt goeie definitie van cultuur voorop te stellen, maar ik voel aan mijn water (Spa-blauw) wat de reden zou kunnen zijn: een gematigd ogend, maar vaag discours afsteken, om een of andere vorm van xenofobie of zelfs mysoxenie ingang te laten vinden. Spreek me gerust tegen zo ik de bal missla, maar uw denigrerend gebruik van het woord multikul spreekt boekdelen. Volg jij hier gedwee de raad op die meegegeven werd in een oud TeKoS-nummer, waarin aangespoord werd om dit ingang te doen vinden in de spreektaal, om aldus het multiculturele feit te helpen stigmatiseren? Je weet toch uit welke hoek die boekjes gepubliceerd worden?

Het is ook totaal uit de lucht gegrepen om zomaar te beweren dat verschillende culturen in de onmogelijkheid zouden verkeren om vreedzaam samen te leven. Mits de nodige aanpassingen en afspraken (aan beide zijden!) is er steeds een leefbaar model mogelijk, met behoud van ieders eigenheid.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden