Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikus
Ik denk dat de harde feiten die nu boven water komen heel harde gevolgen voor het geloof in zijn algemeenheid zal hebben.
De katholieke kerk heeft op alle manieren geprobeerd deze schandvlek met de beroemde denkmantel der liefde te bedekken. Maar nu is het verkeken en de gruwelijke details komen in de openbaarheid.
Ik erger mij in grote mate dat veel gelovigen nog steeds hun schouders ophalen en een verongelijkt gezicht trekken. In feite is dat voor mij net zo schokkend als de daad zelf.
|
De schock is zeker enorm, dat beseft iedereen. Maar deze schandelijke daden en het schandelijk gebruik van de doofpot raken volgens mij niet echt het geloof in het hart, of ze zouden dat toch niet moeten doen. We spreken over massaal misbruik dat vooral van vroeger is en volgens mij in de eerste plaats met machtsmisbruik te maken heeft. Wat nu wel enorme ravage oploopt, is het vertrouwen in de katholieke kerk als instituut, in hoeverre dat nog hoog was.
Hoe kan het ophalen der schouders even erg zijn als de daad zelf? Er is een verschil tussen onverschilligheid en medeplichtigheid.