Of ja nu ik toch bezig ben, en zodat we verder kunnen debatteren:
dit zijn mijn argumenten:
Een druggebruiker of persoon die wil gebruiken moet zich wenden tot de zwarte markt, hierdoor heeft de gebruiker meer kans om verslaafd te geraken, aangezien het hele gebeuren rond die zwarte markt veel tijd in gaat nemen en de persoon dus ook kans gaat hebben op verslaafd te zijn aan het 'wereldje en het 'ritueel' om drugs te kopen enz.
Verder houdt dit ook in dat de persoon makkelijker in contact komt met criminelen, wat op zich al veel risico's inhoudt, hij heeft zo een grotere kans om ook in het criminele wereldje verzeild te geraken, mede door het feit dat drugs nu illegaal zijn, en dus duur heeft een verslaafde gebruiker al gauw veel geld nodig ... waardoor de kans om in de criminaliteit te geraken ook alleen maar toeneemt.
Daarbij weet een gebruiker ook niet w�*t hij koopt, aangezien de producenten ook alleen maar uit zijn op winstbejag en er geen enkele controle is aangezien het illegaal is ( het lijkt wel alsof de overheid met hun beleid ervan uitgaat: het is illegaal, dus het mag niet, dus het bestaat niet dus er is geen controle of whatever nodig?), de gebruiker kan dus vanalles in zijn handen geduwd krijgen, het ene nog meer schadelijker dan het andere.
Indien we het zouden legaliseren dan zouden we al deze factoren kunnen controleren, de gebruiker gaat naar een bepaalde plaats, waar hij aan zijn spul kan geraken, zoals dat nu met methadon het geval is, zijn gebruik kan gecontroleerd worden, en de sociale controle kan mee haar werk doen, gebruikers kunnen elkaar ontmoeten, er kunnen sociale helpers bij zijn ... Men kan de namen van gebruikers opnemen in een register, en voordat ze gebruiken hun inlichten over de mogelijke gevaren en risico's die eraan verbonden zijn.
Maar vooral: de gebruiker is niet meer verplicht om zich in de gevaarlijke illegale wereld te begeven, hierdoor verkleint de kans heel erg dat hij hier letterlijk in gaat wegzakken enzovoort, doordat er veel meer sociale controle e.d. zal zijn.
En daarij houdt legalisering niet in dat ineens iedereen gaat gebruiken hé.
Daarom de term potentiële gebruikers, er zullen altijd mensen zijn die een groter risico lopen dan andere, dat kan je toch niet tegenhouden.
Het is misschien wat formeel gezegd en komt afstandelijk over maar ik zou echt niet weten welke term ik er anders voor kon gebruiken, ... en als je iets kan zeggen tegen iemand die zijn tijd hard nodig heeft in 2 woorden of 2 zinnen, voor wat kies je dan?
Maar in ieder geval, dit zijn mijn argumenten voor, hopelijk begrijpen jullie mijn standpunt nu beter.