Discussie: indexfondsen
Los bericht bekijken
Oud 25 september 2010, 17:24   #1
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard indexfondsen

Zoals gewoonlijk zijn de schapen weer één of ander Alfaschaap gevolgd in een waan. Ik ken er geen klote van maar ik voel tot in mijn kleine teen dat ze weer met vanalles bezig zijn dat ze zelf niet snappen en dat weer eens kan opblazen recht in de gezichten van diegene die het al het minst breed hebben. De waarde van een aandeel hangt door die sleuren niet af van hoe het bedrijf ervoor staat maar van hoe het fonds het doet.
Dat is wel heel pervers lijkt me en gaat helemaal in tegen wat aandelen en beurzen zouden moeten doen. Helemaal tegen het vrije markt principe in eigenlijk. Het is een beetje zoals banken die zonder te verpinken en zonder er voor gestraft te worden jaren hun balansen vervalsen om van de ene dag op de andere ipv miljarden winst te maken miljarden verlies blijken te maken.
Nu kan een bedrijf gezond lijken omdat het aandeel hoog staat genoteerd maar in feite een wandelend lijk zijn met valse boeken, kapot geherstructureerd met gedemotiveerd personeel en er tien keer erger aan toe dan overheidsdiensten waar nog maar weinig jong bloed is ingestroomd en waar uitgebluste corrupte wannebe hippies nog de plak zwaaien.
Stel dat zo'n aandeel dan uiteindelijk toch crasht dan krijgen gezonde(ere) bedrijven die er helemaal niet voor gekozen hebben in die korf te zitten mee klappen. Nice. Bron.
't Wordt tijd voor minimalisme op de beurs ipv die rococo.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden