Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
nee is cut and cover tunnel, dus eerst een lange sleuf en dan de tunnel erin bouwen en bedekken. Een boortunnel zou nog 7 a 800 miljoen duurder zijn.
|
Nu hoe men een sut en vover tunnel gaat verwezelijken op rechteroever is mij een grote vraag.
Citaat:
De noordelijke tak van de cut&cover tunnel ter hoogte van Merksem/Luchtbal in de richting van de A12/E19 zal starten ter hoogte van de gebouwen van Samga en zal dan onder het Amerikadok en het Albertkanaal lopen tot aan de oostelijke kade van het Straatsburgdok ter hoogte van de Noorderlaanbrug. Daarna gaat de tunnel verder in een cut&cover tunnel met eenzelfde dwarsdoorsnede tussen het noordelijke landhoofd en pijler van de Noorderlaanbrug en vervolgens onder de stelplaats Tjalkstraat van De Lijn. Er wordt een kruising gemaakt met de HSL-spoorlijn, waarbij de bedoeling is om de treinverbinding in stand te houden tijdens de werken. Het noordelijke gedeelte zal worden uitgevoerd in een open sleuf.
De zuidelijke tak maakt de verbinding tussen de Oosterweelknoop en de bestaande ring ter hoogte van het gebied Schijnpoort richting zuiden. De zuidelijke tak loopt ook onder het Amerikadok en het Albertkanaal evenwijdig met de noordelijke tak richting Luchtbal. De zuidelijke tak kruist de Noorderlaanbrug ter hoogte van het zuidelijk vrije veld. De tunnel loopt tussen het noordelijke landhoofd en pijler van de Noordelaanbrug en wordt onderdoor de HSL-spoorlijn gebracht. Net achter de Ijzerlaanbrug sluit de tunnel aan op de bestaande Ring.
- De tunnel bestaat uit 16 verbindingselementen die een massieve betonnen constructie zijn en is 30m breed. Hierin zijn telkens twee aparte kokers voorzien waarin telkens de rijbanen ondergebracht zijn. Elke koker is voorzien van 2 rijstroken (elk 3,5m breed) en een vluchtstrook (3,1m breed). Tussen de beide rijrichtingen is een leidingen-, vlucht- en dienstenkoker voorzien. Tegen de tunnelwanden wordt een veiligheidsstootband voorzien. Er is een vrije ruimte voorzien van 5,10m hoog en 11,10m breed.
|
http://www.antwerken.be/projecten/oo...ctinfoowv.aspx
Cut en cover wil namelijk zeggen dat men eerst heel het traject uitgraaft en daarna terug dempt.
Het is voor Antwerpen de duurste manier van werken, want dan moet men eerst alles onteigenen, afbreken en daarna terug bouwen.
Plus dat die manier van werken enorme verkeershinder veroorzaakt en verschillende bedrijven hun uitvalswegen afsluiten.
Al hetverkeer van en naar het eilandje zal via de Engelse weg moeten.
Maar ook alhet verkeer van de Noorderlaan, zal via de A12 of de havenweg moeten. Verkeer bestemd voor tussen kaai 400 en kaai 500 vertrekkend van kaai 100 en lager zal via de Schelde laan moeten.
Alles tussen de metropolis en Ahlers word onbereikbaar op de Noorderlaan.
De schadeclaims van de bedrijven voor veroorzaakt economisch verlies zullen in de miljarden lopen.