Los bericht bekijken
Oud 30 september 2010, 10:00   #18
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik vind het een nutteloze taal, maar dat zijn alle geconstrueerde talen eigenlijk. Interlingua is voor mij veel verstaanbaarder. Wikipedialink in die taal.

Maar al die talen zijn nutteloos en overbodig. Waarom een nieuwe taal maken als er al zo vele talen zijn? Kunnen we niet beter Engels en Frans gebruiken om te communiceren, die worden gesproken door een groot aantal mensen doorheen de hele wereld.
Het idee is dat als iedereen Frans of Engels zou moeten leren iedereen meer tijd kwijt is dan wanneer iedereen een simpelere taal zou moeten leren, dus is het efficienter. Esperanto is in dit opzicht echter minder dan optimaal. Het is een van de meest ingewikkelde talen (nou ja, een van de minst simpele dus) die voor dit doel ontwikkeld zijn en de woordenschat is Eurocentrisch (zij het minder op enkel Romaanse talen gebaseerd dan bijvoorbeeld Interlingua, maar die taal is dan bijvoorbeeld wel weer simpeler). Het zou dus best een geschikte taal kunnen zijn voor bijvoorbeeld overleg in het Europees parlement, maar een veel minder geschikte taal om als Koreaanse toerist in Kenia aan een Braziliaan met een Arabisch accent te vragen hoe hier de lokale versie van een of ander feest heet. Naarmate de hoeveelheid storing, bijvoorbeeld uit culturele verschillen/cultureel onbegrip, toeneemt en de sprekers minder tijd hebben gestoken in het leren van een taal moet deze simpeler zijn.

Ik ben zelf overigens (geheel terzijde dus) een tijdje terug een project gestart om ook een internationale taal te ontwerpen, gewoon omdat het kan, als oefening om meer inzicht in talen te krijgen, niet omdat ik denk dat iemand hem ooit zal gebruiken (naar schatting werd er al halverwege deze eeuw ongeveer een zo'n taal per week ontwikkeld, wat maar aantoont hoe zinloos het als bezigheid is). Het idee was dat de taal extreem simpel zou moeten zijn en de woordenschat vooral gebaseerd zou zijn op Afrikaans, Swahili en Maleis/Indonesisch (talen die samen van over de hele wereld woorden en invloeden bevatten, als je zelf woorden van over de hele wereld gaat lopen samenbrengen word het een bizarre mengelmoes, dat is ook al eerder geprobeerd). Ik heb het project alleen een beetje stil laten vallen, ergens omtrent het leggen van een fatsoenlijke laatste hand aan de grammatica en het verzamelen van een redelijke basiswoordenlijst...