Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice
1. Het gaat niet over de waarde van mijn perspectief op de realiteit; deze is er voor u, mezelf en zelfs Porpo, u leeft in een democratie, met scheiding kerk en staat, gelijkheid man en vrouw en rechten voor holobi's; wat zou ik volgens u dan moeten antonen?
[..]
Ik ken de historie van de kerk, gelukkig zijn we vandaag en dus wil ik graag alle verworvenheden houden, maar ik ben dan ook een vrouw!
Tweederangswezen voor God; weet u wel?
Sorry ;maar u gaat betere argumenten moeten vinden?
|
Een mooi antwoord Alice, hoewel grotendeels voor porpo bestemd, denk ik, ook gezien zijn reactie. Goed, jij ziet de politieke kwaliteit van religie vooral in het huidige tijdsbeeld, ik zie het in een ruimer historisch perspectief van politieke intriges vanaf circa de zesde eeuw. En ik ben het met je eens dat voor zover de situatie na ca 1970; ik kan je verzekeren dat in de eerste decennia na de tweede wereldoorlog de protestanten en katholieken in Nederland als water en vuur waren en dat beiden meenden ooit een theocratie te kunnen vestigen. Die toon is gematigd en is niet meer expliciet in de meeste beginselprogramma's van religieuze partijen of groeperingen. Sedert dien heeft de vrijzinnigheid de overhand gekregen. Dat wil niet zeggen dat deze verlangens volkomen zijn verdwenen. Dus, historisch bezien heeft de democratie lange tijd geworsteld met christelijke partijen die openlijke theocratische bedoelingen hadden. Wat betreft de vraag of de islam een bedreiging vormt voor de democratie laat ik het woord aan jou en anderen.