Volgens de RTBf de belangrijkste punten van het (tussentijds) rapport van de
High Level Group (in orde van vermelding in het artikel):
http://www.rtbf.be/info/belgique/pol...-niveau-260593
Citaat:
- accroître l’autonomie financière des entitées fédérées, notamment en augmentant significativement leurs recettes propres ;
|
Ja, dat hadden we wel begrepen, zeker gezien er ongezien veel bevoegdheden overgedragen zouden worden.
Citaat:
- éviter une concurrence déloyale ;
- maintenir les règles de progressivité ;
- ne pas appauvrir structurellement une ou des entitées fédérées ;
- assurer la viabilité �* long terme de l’Etat fédéral et préserver ses prérogatives fiscales liées �* la politique de redistribution interpersonnelle ;
|
Ok, zo ver waren we enkele maanden geleden ook al, maar hoe breng je dat in de praktijk als iedereen -samen- 25 miljard euro moet besparen?
Citaat:
-renforcer la responsabilisation des entités fédérées en lien avec leurs compétences et leurs actions, en tenant compte des situations différentes de départ et en intégrant divers paramètres de mesure ;
|
En hoe concreet zijn die verschillende
vertreksituaties en diverse
metingsparameters al bepaald?
Citaat:
- tenir compte des externalités, de la réalité sociologique et du rôle de la Région de Bruxelles-Capitale ;
|
Volledig mee akkoord, maar mag zeker niet overschat worden en er kan zeker nog financieel gerationaliseerd worden door interne maatregelen te treffen, denk ik dan bij mezelf.
Citaat:
- prendre en compte des critères de population et d’élèves ;
|
Zeker wat betreft Brussel, gezien het verschil tussen bevolking (zeker sinds 5,3% als bevolkingsaantal de ronde doet) en schoolgaande jeugd (22% van de leerlingen in het Brusselse zitten in het Nederlandstalig onderwijs, dacht ik).
93%/7% vs. 80%/20% was de inzet.
Wat is het geworden?
Citaat:
- maintenir une solidarité entre entités, exonérée d’effets pervers ;
|
Kan iemand me de perverse effecten van solidariteit verklaren, en wie ze in dit geval dan wel vreest? Alvast bedankt.
Citaat:
- assurer la stabilisation financière des entités.
|
Ah ja, niemand mag verarmen, sommigen moeten meer krijgen, maar samen moeten we wel 25 miljard besparen.
Begrijpe wie begrijpen kan...